• Telge Bostäder/

Juan Copovi–Mena vd för Telge Bostäder och Telge Hovsjö stärker allmännyttans integrationsarbete i nationellt råd

De allmännyttiga bostadsföretagen gör mycket för att främja integrationen i landets kommuner. Men utmaningarna är fortfarande stora - liksom möjligheterna. Därför tillsätter bransch- och intresseorganisationen SABO ett nationellt, strategiskt integrationsråd. Dess uppdrag är att ta fram förslag på hur samhällets arbete med integration kan bli ännu bättre. Telge Bostäder och Telge Hovsjös vd Juan Copovi Mena är en utav representanterna i rådet.

– För oss i Södertälje är integrationsfrågan av största vikt. Att få möjlighet att vara med att påverka allmännyttans integrationsarbete och bidra till ett än mer attraktivare Södertälje är en framgångsfaktor för oss på Telge Bostäder och Telge Hovsjö, säger Juan Copovi-Mena. Samhällsbyggandet och det socialt hållbara ligger högt på vår agenda och där tror jag det nationella råd kommer kunna ge oss insikter och lärdomar för att förbättra integrationen i Södertälje.

– Kommunerna kan och bör dra nytta av de allmännyttiga bostadsföretagen, det är nödvändigt för en bättre integration i alla delar av landet. Integrationsrådet ska ge förslag på åtgärder som underlättar allmännyttans integrationsarbete och därmed bidra till ännu mer kommunnytta. Vi samlar en erfaren och engagerad grupp för en mycket angelägen uppgift, säger Anders Nordstrand, vd för SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Integrationsrådet består av 12 vdar från olika delar av landet. De ska bland annat ta fram förslag på konkreta åtgärder för att röja hinder och förbättra integrationsarbetet samt identifiera de aktörer på olika nivåer i samhället som kan påverka åtgärdernas genomförande. Rådet kommer även knyta till sig externa aktörer från olika samhällssektorer.

I januari presenterade SABO rapporten Att främja integration. Den kartlägger integrationsarbetet i ett 40-tal kommuner och innehåller bland annat exempel på hur allmännyttan arbetar tillsammans med andra aktörer.

Under 2017 består det strategiska integrationsrådet av:

Terje Johansson, vd MKB Fastighets AB, Malmö (ordförande)

Kicki Björklund, vd Bostadsbolaget, Göteborg

Ulf Rohlén, vd Örebrobostäder AB

Juan Copovi-Mena, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö, Södertälje

Mikael Källqvist, vd Bostads AB Mimer, Västerås

Cathrine Holgersson, vd Gavlegårdarna, Gävle

Eva Nygren, vd Stockholmshem

Thorbjörn Hammerth, vd Vätterhem, Jönköping

Gunnar Boquist, vd Hyresbostäder, Norrköping

Daniel Kindberg, vd Östersundshem

Jörgen Olsson, vd Stora Tunabyggen, Borlänge

Marie Thelander Dellhag, vd Halmstads Fastighets AB

Susanna Wahlberg, chef Boende & Juridik SABO, är sekreterare i rådet.

Kontakt:

Juan Copovi-Mena, vd Telge Bostäder och Telge Hovsjö, 08-550 220 61

För intervjuer med Anders Nordstrand, vd SABO, kontakta Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-721 20 11