Telge Bostäder ändrar arbetssätt för hyresgästernas boinflytande

Telge Bostäder gör en satsning för att öka hyresgästernas inflytande över sitt boende. Företaget kommer att anställa egen personal som ska arbeta med boinflytande och trygghet. – I kombination med den nya kundorienterade organisationen som sjösattes vid årsskiftet kommer detta att göra stor skillnad för våra hyresgäster. Därför har boinflytandeavtalet med Hyresgästföreningen sagts upp, säger Telge Bostäders vd Eva Nygren.

Telge Bostäder tar ett nytt grepp för att öka hyresgästernas inflytande och möjligheter att påverka sitt boende. Tidigare har man samarbetat med bland annat Hyresgästföreningen men nu kommer man att göra det i egen regi.

Telge Bostäder genomför varje år en omfattande hyresgästundersökning och företaget har idag stor kunskap om vad hyresgästerna tycker är viktigt och vad de prioriterar. Det tillsammans med en ny kundorienterad organisation och Bobilen, ett mobilt servicekontor, gör att tiden nu är mogen för att ta ett nytt grepp kring boinflytande.

– Det är viktigt att vi som bostadsbolag utvecklar boendet i direkt samarbete med hyresgästerna utan mellanhänder. Nu är förutsättningarna rätt för att arbeta med boinflytande i egen regi och därför anställer vi personal för att arbeta med detta, säger Eva Nygren, vd för Telge Bostäder.

För att kunna förnya och utveckla hyresgästernas boinflytande har Telge Bostäder sagt upp det så kallade boinflytandeavtalet med Hyresgästföreningen. Avtalet som omfattar både boinflytande och fritidsaktiviteter kostar årligen cirka 4,9 miljoner kronor. Men att Telge Bostäder säger upp avtalet innebär inte att samarbetet med Hyresgästföreningen upphör. Telge Bostäder fortsätter att stödja Hyresgästföreningen ekonomiskt på flera sätt.

– Nästa år räknar vi med att betala ut 3 miljoner kronor i lokalersättning och 400 000 kronor i stöd till fritidsmedel. Till det kommer den lagstadgade hyressättningsavgiften på 1,4 miljoner kronor. Totalt innebär det att vi nästa år kommer att betala närmare 5 miljoner kronor till Hyresgästföreningen trots att boinflytandeavtalet sägs upp, säger Eva Nygren.

För ytterligare information kontakta:

Janetter Jardefalk, fastighetschef
E-post: janette.jardefalk@telge.se