10 starka fördelar med solenergi

Solen är utan tvekan en förnybar energikälla som har bra förutsättningar och fantastisk potential. Vi får många frågor om solel och solceller, speciellt nu under våren när solen gör sig lite mer påmind igen. Vi rekommenderar alla som kan att skaffa solceller och producera sin egen solel, här är 10 starka anledningar till det.

1. Solenergi är bra för miljön och klimatet och har minimal påverkan på djur, natur och människan.
  2.  Produktion av solel varken luktar, stör eller släpper ut smuts.
  3. Det går att producera egen solel utan att vara beroende av andra eftersom du kan installera solceller på sitt eget hustak. Det enda du behöver är bygglov för din installation.
  4. Det finns många portabla solceller som du kan ha med dig på semestern eller resan för att enkelt ladda exempelvis mobilen.
  5. En installation av solceller kräver vanligtvis ingen påverkan på omkringliggande omgivning och infrastruktur. Det gör det även enklare att få bygglov. Södervända tak passar bäst och utgör idag hela 40 % av alla tak i Sverige.
  6.  Solen finns i överflöd och är en oändlig resurs. Skulle vi utnyttja potentialen fullt ut under 1 timme så skulle solen ge oss tillräckligt med förnybar energi för att försörja hela jorden med el under 1 år.
  7. I Sverige kan ca 500 000 villaägare och 100 000 företag installera solceller, idag är det bara cirka 8 000 villaägare och 2 000 företag som gjort det. Vår potential för solel är lika stor som den i Tyskland och där har de kommit mycket längre.
  8. Solkraft är den mest populära kraftkällan hos svenska folket enligt en Sifo-undersökning vi gjorde i mars 2017. Dessutom kan 7 av 10 tänka sig att installera solpaneler på taket.
  9. Tack vare våra solproducenters överskottsel som de säljer till oss kan vi på Telge Energi erbjuda en skvätt solel i alla våra elavtal.
  10. Det är lönsamt att vara solelsproducent. Solcellerna har en livslängd på 25 år eller längre och du får en garanterad avkastning på 5-­10% per år. Det beror på skattereduktionen på din överskottsel du säljer till ditt elbolag, och att du kan söka ROT-avdrag eller få investeringsstöd.

Gå gärna in och läs mer om våra solceller och om hur du gör för att sälja ditt överskott av solel till oss på Telge Energi. Dessutom kan du nu välja vår nya tilläggsprodukt 100% Svensk Sol. Och har du frågor, kontakta Telge Energis solexperter på Kundservice. Du når oss på 020-34 40 40 och solkraft@telgeenergi.se.

För mer information, kontakta:
Petra Hallebrant, presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: petra.hallebrant@telgeenergi.se

Jonna Holmgren, Presskontakt, Massiv PR
E-post: jonna@massivpr.se

Telge Energi är ett elbolag från Södertälje som alltid utmanat elbranschen. Först sänkte vi elpriserna, sedan kämpade vi mot kolkraften. Nu vill vi ge barnen en ännu ljusare framtid. Därför erbjuder vi Krammärkt el, ett enkelt sätt att vara med och barnsäkra planeten. Förutom att du får 100 % ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till en mer hållbar planet för nästa generation. Läs mer om våra klimatinitiativ på: www.telgeenergi.se