Children’s Climate Prize presenterar årets jury!

Children’s Climate Prize har utvecklats och är nu en etablerad plattform för unga miljöengagerade ungdomar från hela världen. Klimatpriset som står i centrum för tillställningen tilldelas ett barn eller ungdom som gjort något alldeles extraordinärt för klimat och miljö. Här presenterar vi nu 2018 års Children’s Climate Prize Jury som har den svåra uppgiften att utse fem finalister varav en vinnare.

Priset är initierat av det förnybara elbolaget Telge Energi, som sedan 10 år tillbaka tagit ställning för hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Men Telge Energi vill göra mer för att rädda världen och på något sätt stötta de som är på samma resa. Därför instiftade bolaget Children’s Climate Prize, ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom som gjort extraordinära världsförbättrande insatser med fokus på klimat och miljö. Priset instiftades 2016 för att lyfta barn och ungas perspektiv i klimatfrågan, med insikten att det är barnens framtid som står på spel. Finalister och vinnaren utses av en jury och vinnaren mottar diplom, medalj och 50 000 kr i prispengar.

En oberoende jury är nu tillsatt och det är klimatprofilen Johan Kuylenstierna som håller i ordförandeklubban även i år. Luca Berardi flyttade till Sverige och Lund efter sin medverkan som finalist på Children’s Climate Prize 2016 och tar nu plats i årets jury. Luca mottog även nyligen Lunds Miljöpris 2018 för sitt stora klimatengagemang. Nytt för i år är att Telge Energis personal engageras mer i initiativet och en representant i personalstyrkan kommer ta plats i årets jury.

Children’s Climate Prize Jury 2018:

Johan Kuylenstierna, Senior advisor till Stockholm Environment Institute

Micael Dahlén, Författare och ekonomiprofessor på Handelshögskolan

Doreen Månsson, TV-personlighet med stort miljö- och samhällsengagemang

Luca Berardi, Children's Climate Prize finalist 2016 och mottagare av Lunds Miljöpris 2018

Zeinab Ismail Adem, WWF Sweden Youth

Katarina Mohlin, Styrelsemedlem i Telge Energi

Telge Energi-personalrepresentant, väljs strax före jurymötet i höst

Children’s Climate Prize pågår i två dagar 20-21 november. Den 23 april öppnade vi årets nomineringsperiod och bidrag anmäls på Children’s Climate Prize hemsida via ett formulär.

Nomineringssidan hittar du här >>

Följ oss gärna i sociala medier

Children’s Climate Prize på Facebook >>

Children´s Climate Prize på Twitter >>