De har chansen att vinna Children’s Climate Prize 2017

Vad har en uppfinnare från Tanzania, en smyckesdesigner från Kenya och två FN-talare från Bali gemensamt? Jo, att de inte fyllt 18, att de har hittat på nya smarta sätt att minska plastens miljöpåverkan och att de är några av 2017 års finalister till Children’s Climate Prize.

Årets jury har haft svårt att enas om vilka fem som ska få bli årets finalister i Children’s Climate Prize. Nomineringarna var många i år och av hög kvalité, man har därför utökat antalet med ytterligare en finalist. Juryns ordförande Johan Kuylenstierna från Stockholm Environment Institute berättar att han förbluffats över uppfinningsrikedomen och engagemanget hos årets bidrag:

”Det är lätt att man kan känna en viss misströstan när man slår på nyheterna nuförtiden, men känslan vänds snabbt till hopp och framtidstro när man ser vilka unga stjärnor som finns ute i världen, redo att ta på sig ledartröjorna för klimatomställningen.”

Många av årets finalister har en koppling till plaståtervinning av olika slag, men inte alla.

”Plasten är ett stort problem över hela världen, inte minst i haven och längs kuststräckorna. Men vi har även finalister som tagit sig an andra sorters klimatrelaterade problem som exempelvis skolmat och faktaresistens”, säger Johan Kuylenstierna.

Den 13 november presenteras årets vinnare av Children’s Climate Prize, och den 22 november är det prisutdelning och galamiddag på Tom Tits Experiment i Södertälje då bland annat förra årets pristagare Xiutezcatl Martinez kommer att närvara.

Här presenteras 2017 års finalister med motiveringar.
Klicka på länkarna för mer info om varje finalist.

Melati och Isabel Wijsen, Indonesien, Bye Bye Plastic Bags

På kort tid har Melati och Isabel lyckats sprida engagemang och kunskap om plastens klimat- och miljöpåverkan över hela världen. Med Bye Bye Plastic Bags har de lyckats föra budskapet från Balis stränder till FN:s generalförsamling där de hållit tal för världens ledare och hjälpt till att sätta nedskräpningen av våra hav på den politiska dagordningen. Med inspirerande tålamod och hårt arbete visar de på ett urstarkt ledarskap för klimatet och miljön i en tid då det behövs som allra mest!

Edgar Edmund Tarimo, Tanzania, Green Venture Recycles

Med små resurser och stor uppfinningsrikedom har Edgar genom sitt företag Green Venture Recycles lyckats återvinna plastpåsar till användbara byggmaterial genom en unik process som slagit juryn med häpnad. Edgar har med sina hållbara och snillrika lösningar bidragit både till den lokala miljön och till ekonomin i Aruza Tanzania. Som entreprenör är Edgar nu redo att ta nästa steg och föra vidare sina idéer till en global marknad.

Lila Copeland, USA, Earth Peace

Lilas kampanj Earth Peace har utmanat den rådande köttnormen och lyckats introducera vegetariska rätter på menyerna i skolor över hela Kalifornien. Genom att visa på hur konsumtionen av kött och mejeriprodukter påverkar klimatet lika mycket som alla världens bilar, bussar, båtar och flygplan tillsammans har hon inspirerat och underlättat för tusentals ungdomar att börja äta klimatsmart mat.

Distilla’Sun, Frankrike

Distilla’Sun har lyckats ge nytt liv i en gammal nordafrikansk tradition genom en hållbar lösning för att destillera aromatiskt blomvatten. Detta gäng entusiaster har med stor kreativitet och skaparglädje lyckats förvandla ett skolprojekt till en metod för att föra en gammal teknik till framtidens marknad.

Michelle Muthoni, Kenya

Michelle Muthoni tar återvinningen av plast till en ny nivå! Med stor kreativitet och en förmåga att skapa vackra och användbara saker av vad de flesta kastar bort, har hon tio år gammal byggt upp en växande kollektion av hållbara accessoarer som dessutom bidrar till en bättre lokal miljö.

Jeremy Clark and Charlie Abrams, USA

Charlie och Jeremy vågar stå upp för vetenskap och fakta i en tid där alltfler har börjat behandla det som åsikter.  Fast beslutna att utbilda sin generation i klimatförändringarnas påverkan har de med bloggen ”Two green leaves” både påverkat skolundervisningen i Oregon och fått genomslag i nationell media.

Årets jury - Children's Climate Prize 2017

Johan Kuylenstierna, chef för Stockholm Environment Institute

Micael Dahlén, ekonom, författare och rockstjärne-professor

Katarina Mohlin, kommunikationschef på if