Hög ungdomsarbetslöshet - här finns lediga jobb

Telge Energi söker tio personer som vill jobba heltid med försäljning. Arbetslösheten i Sverige ligger just nu på ca 6,7% och bland ungdomar 15-24 år är siffran 18,5%. I Södertälje är motsvarande siffra för den totala arbetslösheten 15% och bland ungdomar 15-24 år ännu högre. Ändå verkar det svårt att hitta sökande till lediga jobb i Södertälje.

Telge Energi har behov av att rekrytera tio nya heltidsmedarbetare till sin försäljningsavdelning, men trots återkommande annonsering i olika kanaler är det för få som söker jobben. Flera tidigare framgångsrika rekryteringar visar på att många av de som väl börjar trivs och en del utvecklas inom bolaget eller koncernen.

- Man behöver för jobbet som säljare gärna ha jobbat med försäljning tidigare med goda resultat. Viktigt är också att man har driv, är utåtriktad, är bra på att prata och har viljan att lära sig. Det är också viktigt att vara mål- och resultatinriktad, säger Johanna Gyllvik, teamledare och coach på Telge Energi.

Två framgångsrika medarbetare som idag jobbar med försäljning och är bosatta i Södertälje är Claudia Araz, 24 år, fast anställd sedan två år tillbaka och Celeste Elias, 22 år, som varit på Telge Energi under fem år med ett halvårs uppehåll för studier. De båda är nöjda med sina jobb tycker det finns många fördelar som arbetstider med lediga förmiddagar, fyradagarsvecka, fast lön med provision och utvecklingsmöjligheter.

- Jag trivs väldigt bra här tack vare arbetsmiljön, kollegorna och arbetstiderna. Vi har bra coacher och alla är kunniga på det de gör här, därför tycker jag att det är värt att söka hit och ge det en chans, säger Claudia Araz.

- Jag kommer bra överens med mina kollegor och vi har en härlig teamkänsla. Ett bra team som hjälps åt, så jag tror alla som söker hit får möjligheten att utvecklas som både person och säljare, säger Celeste Elias.

Telge Energi behöver just nu rekrytera tio nya säljare/el-rådgivare. Provanställning tillämpas i sex månader, därefter möjlighet till fast anställning med garantilön. Arbetstiderna är måndag-torsdag kl 1145-2000. Mer information finns i platsannonsen här och i annons på Monster.

Länsstyrelsen rapport juni 2015. ”Läget i länet, arbetsmarknad och ekonomi”
Statistik från ekonomifakta.se ”arbetslöshet”

Anni Svensson, kommunikatör och presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: anni.svensson@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 175 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 87 anställda. Kund för kund, kilowattimme för kilowattimme ska vi ersätta den smutsiga elen med ren el. Läs mer: www.telgeenergi.se

Jag kommer bra överens med mina kollegor och vi har en härlig teamkänsla. Ett bra team som hjälps åt, så jag tror alla som söker hit får möjligheten att utvecklas som både person och säljare.
Celeste Elias, säljare och el-rådgivare, Telge energi