Juryn klar för Children´s Climate Prize 2016

Nu är årets jury tillsatt och klar för presentation. Ordförande är Johan Kuylenstierna, chef för Stockholm Environment Institute och utsedd till Sveriges miljömäktigaste. Med sig har han Kjell A Nordström företagsekonom och författare, Sandra Jönsson WWF Panda Planet, Katarina Mohlin kommunikationsdirektör IF och Soledad Piñero Misa social entreprenör och grundare av Retoy.

Barn från Frankrike, USA och Nya Zeeland, som deltog på Children’s Climate Conference 2015 deltar också i juryarbetet, likaså elever från Blombackaskolan klass 5 i Södertälje. Tillsammans ska de hitta årets vinnare av Children’s Climate Prize 2016.

Veckan före prisutdelningen, den 24 november så kommer vinnaren av årets Children’s Climate Prize 2016 avslöjas när Johan Kuylenstierna öppnar dörren till sitt kontor på Stockholm Environment Institute. Nu är juryn tillsatt och vi är både stolta och glada över engagemanget och kompetensen som årets jury tillsammans besitter. De kommer löpande informeras om nomineringar som skickas in och i slutet av oktober kommer de sitta ner tillsammans för att komma överens och utse en vinnare av Children’s Climate Prize 2016.

-          När man arbetar med miljö- och klimatforskning är det viktigt att hela tiden beakta olika perspektiv, att på det här sättet uppmärksamma barn- och ungdomars insatser i miljöfrågan är viktig. Jag ser med tillförsikt och optimism på uppgiften att leda juryarbetet i jakten på nästa stora klimathjälte, säger Johan Kuylenstierna, ordförande Children’s Climate Prize-jury 2016.

Children’s Climate Prize 2016 ger barnen möjlighet att sikta mot stjärnorna och uppmärksammar samtidigt en av vår tids viktigaste frågor. Genom projekt och initiativ av barn- och ungdomar ska nästa generations klimathjältar koras. Torsdag den 24 november sker den första prisutdelningen av det nyinstiftade miljöpriset. Allt kommer genomföras under högtidliga former med tillhörande bankett, precis som Nobelpriset.

Priset är internationellt och vem som helst kan nominera eller nomineras. Vinnaren får medalj, diplom och vinstsumma på 50 000 kr. Priset tilldelas ett barn eller grupp av barn, 10-16 år, som på ett föredömligt sätt gjort en extraordinär insats för klimat och miljö.

Den 22 augusti öppnar vi för inlämning av nominerade bidrag. Nomineringsprocessen pågår 22 augusti – 22 oktober. Mer information om det släpper vi i nästa vecka.

För mer information om Children’s Climate Prize 2016 besök hemsidan här>>

Följ oss gärna i sociala medier, hashtags #ccprize #ccprize16

Children’s Climate Prize på Facebook >>

Children´s Climate Prize på Twitter >>

Children’s Climate Prize på Instagram >>

*På bilden från vänster: Hanna Gorgis (Blombackaskolan), Johan Kuylenstierna (Sthlm Environment Institute), McKenzie Royo (USA), Katarina Mohlin (IF), Sandra Jönsson (Världsnaturfonden WWF), Juliette Potier (Frankrike), Soledad Pinero Misa (Retoy), Melina Melkemichel (Blombackaskolan). På bilden saknas två jurymedlemmar: Kjell A Nordström och Mikaira Hireme (Nya Zeeland)

Lux PR, Jonna Holmgren
E-post: Jonna@luxpr.se

Projektkontakt

Niklas Karlsson, Eventum
E-post: niklas.karlsson@eventum.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 175 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 87 anställda. Kund för kund, kilowattimme för kilowattimme ska vi ersätta den smutsiga elen med ren el. Läs mer: www.telgeenergi.se

När man arbetar med miljö- och klimatforskning är det viktigt att hela tiden beakta olika perspektiv, att på det här sättet uppmärksamma barn- och ungdomars insatser i miljöfrågan är viktig. Jag ser med tillförsikt och optimism på uppgiften att leda juryarbetet i jakten på nästa stora klimathjälte.
Johan Kuylenstierna, chef för Stockholm Environment Institute och ordförande för juryn