Klass 4B från Blombackaskolan i Södertälje utmanar KTH studenter om framtidens solenergi

Kommer datorn att drivas av solenergi i framtiden? Kan kepsar samla på solceller? Fyra av tio svenskar upplever att barnen tänker mer på att skona miljön än vi vuxna. Därför bjuder nu Telge Energi in fjärdeklassare från Blombackaskolan i Södertälje att laborera kring framtidens solenergi på Tekniska Museet i Stockholm den 28 maj.

Tillsammans med mekatronikern Andreas Hammar och Telge Energis solexperter kommer eleverna att skapa kreativa utmaningar inom ämnet, som sedan KTH studenterna ska försöka besvara. Studenternas lösningar kommer slutligen att ställas ut på Tekniska Museets framtidsrum ”Spelet om Energin”.

-        Många vet att solenergi har en enorm potential i Sverige och att det beräknas vara en stor energikälla år 2050. Men hur solenergin kommer att fungera och påverka oss är det ibland svårare att förklara och till och med förstå. Vilka är då inte bättre att ge oss svar på det än nästa generation själva, tillsammans med framtidens forskare inom området?, säger Telge Energis kundchef Petra Hallebrant.

Initiativet är en del av Telge Energis satsning att engagera nästa generation i framtidens klimatfrågor. I Telge Energis s.k. solpanel bjuds barn in för att på olika sätt laborera och tycka till om framtidens miljö – och energifrågor. I samarbete med Telge Fastigheter installerade Telge Energi även solpaneler på Blombackaskolan augusti 2014[1].

Om Sifo-undersökningen
Resultat från riksundersökning för allmänheten som genomförts av opinions- och marknadsundersökningsföretaget TNS-Sifo, på uppdrag av Telge Energi. Under perioden 4 februari – 16 februari 2015 har sammanlagt 4202 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor mellan 18-79 år i Sverige.

Anni Svensson, Presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: anni.svensson@telge.se

[1] http://www.telgeenergi.se/privat/kundtjanst/pressrum/nyheter/solceller-pa-blombackaskolans-tak-invigs-/

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 175 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 86 anställda.

Vi vill rädda världen genom att erbjuda enbart ren förnybar el från sol, vind och vatten. Målet är att all el som konsumeras är ren el, i Sverige och resten av världen. Det tar nog en stund, men kilowattimme för kilowattimme kommer vi närmare målet www.telgeenergi.se