Nominera till Children’s Climate Prize 2018

Children’s Climate Prize har utvecklats år för år och är nu en etablerad plattform för unga miljöengagerade ungdomar från hela världen. Klimatpriset som står i centrum för tillställningen tilldelas ett barn eller ungdom som gjort något alldeles extraordinärt för klimat och miljö, men framförallt har det vuxit till ett tillfälle för unga klimatkämpar världen över att träffas, diskutera och utbyta erfarenheter och bygga nätverk. Den 23 april öppnar vi årets nomineringsperiod och bidragen anmäls på Children’s Climate Prize hemsida via ett formulär.

Priset är initierat av det svenska förnybara elbolaget, Telge Energi, som sedan 10 år tillbaka tagit ställning för hållbar utveckling genom att uteslutande arbeta med förnybar energi. Men Telge Energi vill göra mer för att rädda världen och på något sätt stötta de som är på samma resa. Därför instiftade bolaget för 2 år sedan, Children’s Climate Prize, ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom, 12-17 år, som gjort extraordinära världsförbättrande insatser med fokus på klimat och miljö. Priset instiftades 2016 för att lyfta barn och ungas perspektiv i klimatfrågan, med insikten att det är barnens framtid som står på spel. Finalister och vinnaren utses av en jury och vinnaren mottar 50 000 kr i vinstpengar.

Nu öppnar årets nomineringsperiod, allt från projekt till klimatsmarta uppfinningar och manicker kan nomineras. Priset tilldelas en individ, grupp eller organisation och vi accepterar nomineringar från hela världen. Vem som helst kan nominera sin klimathjälte!

Vi välkomnar nomineringar 23 april-30 september och alla bidrag anmäls enkelt i formulär på hemsidan.

Nomineringssidan hittar du här>>

Tidigare vinnare av Children’s Climate Prize

Edgar Edmund 2017 - Efter att ha sett hur plast bidrar till miljöproblem i sin omgivning blev Edgar Edmund inspirerad att lösa problemet på egen hand. Han byggde en maskin som omvandlar spillplast till beläggningsblock, takplattor och andra användbara produkter Idag driver Edgar sitt eget företag Green Venture Recycles som omvandlar plastavfall till smarta och prisvärda byggprodukter. Han har återvunnit mer än 1,2 miljoner plastpåsar, sammanlagt 20 000 kilo plast, som annars skulle hamnat i naturen. Han har också anställt över 100 personer och utbildat fler än 4000 studenter genom miljökampanjer på skolor runt om i Arusha, Tanzania.

Xiuhtezcatl Martinez 2016 - Xiuhtezcatl har gjort sin röst hörd på några av världens allra största scener bland annat på FN:s toppmöte i Rio de Janeiro Rio+20, han har varit huvudtalare vid FN:s generalförsamling i New York. Han är chef för Earth Guardians, en global organisation av unga aktivister, konstnärer och musiker från hela världen som arbetar tillsammans för att skapa en positiv förändring, för att bekämpa klimatförändringar och andra viktiga frågor som kommer att definiera framtiden. Xiuhtezcatl är en av 21 ungdomar som stämmer President Trump och hans administration i federal domstol över passivitet att agera mot global uppvärmning. Förra året gick stämningen vidare trots motioner att avvisa ärendet.

Läs mer om tidigare vinnare av Children’s Climate Prize här>>

Children’s Climate Prize är ett internationellt klimatpris som tilldelas ett barn eller ungdom, 12-17 år, som gjort extraordinära världsförbättrande insatser med fokus på klimat och miljö.