Nu kommer första chockräkningen på el

I dagarna får flera svenskar sin första chockräkning på el för den här vintersäsongen. En eluppvärmd villa får räkna med ett par tusenlappar i extra elkostnad. Telge Energi har tagit fram en Elräkningsskola för att på ett tydligt sätt förklara elräkningens olika delar.

- Vi på Telge Energi får många frågor som rör elräkningen och dess olika delar. Många kommer att bli chockade av decembers höga elräkning. Det minsta vi kan göra är att erbjuda räntefri delbetalning, säger Johan Öhnell, vd på Telge Energi.

Tips till dig som får en hemsk elräkning: 1. Se över din förbrukning. Det du gör idag kommer synas redan på nästa elräkning.
2. Kontakta ditt elbolag och begär delbetalning. Du ska inte behöva betala ränta.
3. Är du orolig? Teckna ett kort fast elavtal på 3-6 månader.

För en eluppvärmd villa kommer elkostnaden för december att stiga med över två tusen kronor och för en lägenhet med cirka 80 kronor. 75 procent av de svenska hushållen värmer inte sina hem med el och slipper därmed den otrevliga kombinationen av både ett höjt elpris och en ökad förbrukning. 2011 har börjat bra med stadigt sjunkande elpriser. Nu är elpriset 20 öre lägre än snittpriset för december och det mildare vädret verkar hålla i sig.

Bifogat finns Telge Energis Elräkningsskola med förklarande bilder på en typisk elräkning.

Läs mer om elräkningsskolan på Fru Watts blogg: www.telgeenergi.se/fruwatt

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Johan Öhnell, vd Telge Energi Tel: 0708-51 58 50 E-post: johan.ohnell@telge.se

Anna Albinsson Tel: 0702-639462 E-post: fruwatt@telgeenergi.se