Så blev 2018 en stormig solskenshistoria: Nyårskrönikan från Telge Energi

Ett klimat för solceller

2018 ökade regeringen solcellsstödet från 20 till 30 procent och Telge Energi lanserade ytterligare en storsatsning på solen genom ett onlineverktyg där privatpersoner enkelt kan räkna på hur en investering i solceller skulle se ut för just för deras tak. Beställningarna av solceller i Sverige ökade med flera hundra procent under första delen av året och intresset har bara fortsatt stiga. För Telge Energis del har försäljningen av solceller överträffat alla förväntningar och fler kunder har valt att stötta utbyggnaden av solceller på villatak i Sverige genom att köpa solenergi från våra mikroproducenter. I mars slog ett norskt forskningsinstitut hål på myten om att solceller inte passar i norden när de tvärtom konstaterade att det nordiska klimatet snarare kan vara idealiskt för solceller och i juni hurrade vi för slopat bygglov för solceller som installeras i takets eller fasadens lutning.

Extremt väder och extrem ersättning

Den varma sommaren och den milda, och bitvis stormiga hösten har resulterat i ovanligt höga elpriser. Elpriserna har drabbat många, men det har också gjort att ersättningen till de privatpersoner som producerar egen solel har varit rekordhög och även de som äger andelar i vindkraftverk har kunnat skatta sig lyckliga 2018.

Partnerskap för förnybart

Under 2018 har Telge Energi och Apotea hittat varandra och nu får Telge Energis kunder ta del av solel från sveriges största takplacerade solcellsanläggning. I början av året inledde Telge Energi också ett lyckat samarbete med KRAV för att stötta lantbrukare och livsmedelsförädlare i omställningen till förnybart. Numera kan även kunder som är sugna på solceller köpa dem från Telge Energi och få ett räntefritt lån genom Wasa Kredit. Bland partnerskapen som Telge Energi har så finns också Världsnaturfonden WWF. Tillsammans har de fortsatt arbeta med projekt för hållbar vattenkraft och rört om lite i debatten för energi på naturens villkor.

Politik för klimatet

Klimat har förflyttat sig upp på topplistan i samtalsämnen, inte bara för privatpersoner, men också i företagsvärlden och blev en av de hetaste frågorna i svenska valet. Dessvärre rasslade ungefär 2 miljoner kronor åt fel håll för klimat och miljö i budgeten som tillslut röstades igenom i Sveriges riksdag. Solcellsstödet finns fortfarande kvar och sista ordet är inte sagt så det finns fortfarande chans att justera för ett höjt stöd. I november röstade EU-parlamentet igenom att de kommer att satsa 432 miljarder på forskning om klimatet och årets viktiga klimattoppmöte i Katowice landade i ett regelverk, men med en del arbete kvar att göra.

Fler gör val för klimatet

Att välja förnybar el hamnar på plats fyra bland livsstilsval som minskar din klimatpåverkan i en omtalad studie. På tredje plats hamnade att välja bort transatlantiska flygresor, tvåa blev livet utan bil och högst upp på listan för vilka val som verkligen gör skillnad för klimatet hamnade det kontroversiella: att inte skaffa barn. Studier visar att många är villiga att göra livsstilsförändringar för klimat och miljö, och många har redan gjort det. Men människor tenderar också att inte agera om de upplever att de förlorar för mycket på det. Det vi måste förstå i klimatfrågan är att vi inte förlorar, vi vinner.

Ungas klimatengagemang

Unga oroar sig för klimatet, och unga är också de som i störst utsträckning är beredda att förändra sin livsstil idag för att få leva i en hållbar framtid. För tredje året i rad lyfte Telge Energi ungas engagemang och ungas röster i klimatdebatten genom att arrangera Children’s Climate Prize och TALKS. Vinnaren prisades för sin ekobank där unga både får utbildning och kan spara pengar genom ett återvinningssystem där skräp blir till pengar.

2018 firade Telge Energi 10 år med ren el

Redan 2008 bestämde Telge Energi sig för att säga hej då till smutsig el och i år har de firat sitt tionde år med uteslutande 100 % förnybart. I 10 år har de startat uppror, kämpat mot eljättarna och avslöjat de smutsiga bolagen. Mer av Telge Energis historia går att se och läsa om på www.telgeenegi.se/10-ar

Vi på Telge Energi går in i det nya året med hopp om fortsatt vind i ryggen och en mer genomtänkt plan för övergången från solcellsstöd till SolROT. Svenskarna är ett av världens mest medvetna folk, men ändå har vi ett extremt stort klimatavtryck per capita. Hur påverkar dina val klimatet 2019?

Johline Lindholm
Press- och PR-ansvarig
johline.lindholm@telgeenergi.se

En årskrönika från Telge Energi: Telge Energis tionde år med endast förnybart har varit omtumlande. Rekordhöga elpriser på grund av torka, men också rekordhög ersättning till solelproducenter och andelsägare i vindkraftverk. Svenskarna har under 2018 satsat mer på solceller och pratat mer klimat. Snart går vi in i det nya året med hopp om fortsatt vind i ryggen och en mer genomtänkt plan för övergången från solcellsstöd till SolROT. Sverige är ett av världens mest medvetna folk, men ändå har vi ett extremt stort klimatavtryck per capita. Hur påverkar dina val klimatet 2019?