Telge Energi introducerar 100% Svensk Sol

I år kan du inte bara få svenska jordgubbar och svensk färskpotatis till midsommar. Nu kan du också välja 100% Svensk Sol till ditt elavtal. Det är möjligt tack vare Telge Energi, som länge varit en av pionjärerna på den svenska solelsmarknaden. För endast 49 kr i månaden som tillägg till ditt elavtal får du en garanti att elen bolaget köper in till dig endast kommer från svenskproducerad solkraft.

- Vi har sedan 2013 kunnat erbjuda solkraft till alla våra kunder tillsammans med vatten- och vindkraft. Sedan dess har fler och fler svenskar valt att bli solproducenter genom att sätta upp solpaneler på villataken. Tack vare dem kan vi nu sälja vidare deras överskott av solel till alla som vill vara med och bidra till ett renare klimat och en mer hållbar planet, säger Petra Hallebrant, hållbarhetschef på Telge Energi.

100% Svensk Sol går att beställa på telgeenergi.se fr o m 25 april. Men det gäller att vara ute i god tid. Den svenska solkraften finns endast i begränsad upplaga. Den svenska solen räcker endast till cirka 1000 lägenhetskunder.*

Svenskarna + sol = sant
Enligt en Sifo-undersökning beställd av Telge Energi vill en majoritet av svenskarna börja producera sin egen el och de ser solen som sitt självklara val av kraftkälla. 74 procent svarar att de kan tänka sig att installera solceller på sina hustak eller balkonger. De få som svarar nej uppger att de inte har rätt förutsättningar för installation som främsta skäl, att det skulle vara krångligt eller dyrt avfärdas enligt svenskarna.

- Det är fantastiskt glädjande att se engagemanget för solkraft fullständigt explodera! Det finns en stor vilja att bli självförsörjande vad gäller el, det märker vi av då vi köper tillbaka överskottet från våra egna solproducenter ute i landet. Därför känns det extra betydelsefullt att vi tillsammans med Solelkommissionen lobbar hårt politiskt för att underlätta både för våra befintliga solproducenter som för framtida, fortsätter Petra Hallebrant.

Svenskarna vill producera sin egen solel

82 procent i gruppen 35-55 år vill installera solceller på sitt tak eller balkong för att kunna producera sin egen solel.

51 procent uppger dock att de inte vet om solkraft ingår i deras elavtal i dagsläget.

32 procent ser helst att deras el produceras med solkraft.

0 procent vill ha kolkraft i sitt elavtal.

Undersökningen har gjorts av Sifo på uppdrag av Telge Energi.

Källa: Telge Energi/Sifo

100% Svensk Sol: så funkar det, läs mer.

För mer information, kontakta:
Petra Hallebrant, presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: petra.hallebrant@telgeenergi.se

Jonna Holmgren, Presskontakt, Massiv PR
E-post: jonna@massivpr.se

Telge Energi är ett elbolag från Södertälje som alltid utmanat elbranschen. Först sänkte vi elpriserna, sedan kämpade vi mot kolkraften. Nu vill vi ge barnen en ännu ljusare framtid. Därför erbjuder vi Krammärkt el, ett enkelt sätt att vara med och barnsäkra planeten. Förutom att du får 100 % ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till en mer hållbar planet för nästa generation. Läs mer om våra klimatinitiativ på: www.telgeenergi.se