Telge Energi sponsrar Sverigepremiären av Al Gores nya klimatfilm på Stockholms Filmfestival

Under Stockholms Filmfestival kommer Al Gores nya dokumentär ”En obekväm uppföljare” att visas för allmänheten, filmvisningen sponsras bland annat av Telge Energi. Telge Energis personal kommer även att få ta del av en exklusiv visning av filmen,  med syftet att motivera och inspirera på arbetsplatsen.

Under Stockholms Filmfestival kommer Al Gores nya dokumentär ”En obekväm uppföljare” att visas för allmänheten, sponsrad av bland annat Telge Energi. Uppföljaren kommer tio år efter den Oscarbelönade klimatfilmen ”En obekväm sanning” som var en ögonöppnare för världen och som också bidrog till att sätta klimatfrågan högt upp på den globala agendan. Filmen ”En obekväm sanning” bidrog även till att Al Gore fick Nobels Fredspris 2007. I den nya filmen fokuserar Al Gore på den energirevolution som är på väg att ske i världen. I samband med visningen av filmen ordnar Filmfestivalen dessutom samtal om klimatförändringar, där en expertpanel av klimat- och miljöforskare kommer diskutera och finnas tillhands för frågor efter visningen.

Mats Fagerström, vd på Telge Energi, förklarar varför ett energibolag från Södertälje sponsrar en filmvisning:

”Telge Energi var pionjärer inom förnybar energi och vi vill fortsätta att stå i spetsen för den energirevolution som nu sker i Sverige. Budskapet som Al Gore står för delar vi som bolag till 100%. Vi kommer också att hålla en exklusiv visning endast för vår personal för att motivera och inspirera på arbetsplatsen”.

Filmen visas den 9 november kl 18.00 på Stockholms Filmfestival.

Gäster i expertpanlen efter visningen är:

Anders Turesson, Huvudsekreterare för Miljöforskningsberedningen
Lisen Schultz, Forskare vid Stockholm Resilience Center & driver Pontus Schults Stiftelse
Nina Ekelund, Generalsekreterare för Hagainitiativet, samt grundare av 2050
Stefan Nyström, Chef för Naturvårdsverkets Klimatavdelning
Staffan Laestadius, Professor i industriell omvandling vid KTH och ordförande för tankesmedjan Global Utmanings klimatråd

Om oss

Telge Energi är elbolaget från Södertälje som kämpar för att förändra världen. Därför investerar vi i klimatinitiativ som ska gynna både nutida och framtida generationer. Det betyder att Telge Energis vinst bidrar till att ge barn, i Sverige och världen, en ljusare framtid och en mer hållbar planet. Förutom att du alltid får 100% ren el från sol, vind och vatten så är du också med och bidrar till att barn i världen får en ljusare framtid. Läs mer om våra klimatinitiativ på www.telgeenergi.se

Mats Fagerström, vd på Telge Energi