Världsnaturfonden WWF och Telge Energi – samarbete för långsiktig hållbarhet

Världsnaturfonden WWF och Telge Energi har i januari 2014 ingått ett treårigt partnerskap för att gemensamt arbeta kring frågor om förnybar energi och biologisk mångfald.

– Att gå över från fossil energi till förnybara energikällor är en mycket viktig del i att minska världens koldioxidutsläpp. Alla svenskar som väljer ett förnybart elavtal är med och bidrar till denna omställning. Nu arbetar Telge Energi tillsammans med WWF och vi hoppas det ska bidra till att få upp frågan på dagordningen i ännu högre utsträckning så att omställningen mot mer förnybar energi går snabbare, säger Mats Fagerström, VD på Telge Energi.

I samarbetet ingår satsningar på att erbjuda Telge Energis kunder energi från långsiktigt hållbar vind, vatten- och solkraft. Telge Energi kommer bland annat att stödja ett eller flera naturvårdsprojekt, främst inom vattenkraften. Parterna kommer även att se över möjligheten att utveckla verktyg för att bedöma vattenkraftens hållbarhet utifrån ett ekosystemperspektiv.

– Vi är mycket glada över att Telge Energi engagerar sig i viktiga frågor i arbetet för ett hållbart nyttjande av naturresurserna, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Ett stort fokus kommer även att läggas på intern kompetensutveckling inom ekologiska fotavtryck och biologisk mångfald för Telge Energis personal, ökad kommunikation till kunder inom dessa områden och aktiviteter kopplat till Telge Energis egna avtryck.

Anni Svensson, Kundkommunikatör och Presskontakt Telge Energi
Telefon: 08-550 228 89
E-post: anni.svensson@telge.se

Daniel Robertsson, Manager Corporate Partnerships, Världsnaturfonden WWF
E-post: daniel.robertsson@wwf.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften.Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 86 anställda.

Vi vill rädda världen genom att erbjuda enbart ren förnybar el från sol, vind och vatten. Målet är att all el som konsumeras är ren el, i Sverige och resten av världen. Det tar nog en stund, men kilowattimme för kilowattimme kommer vi närmare målet www.telgeenergi.se

Vi är mycket glada över att Telge Energi engagerar sig i viktiga frågor i arbetet för ett hållbart nyttjande av naturresurserna.
Håkan Wirtén, generalsekreterare, WWF.