Xiuhtezcatl gäst hos Skavlan i SVT1 ikväll kl. 21.00

Xiuhtezcatl Tonatiuh Martinez från USA är årets vinnare av Telge Energis nyinstiftade klimatpris; Children’s Climate Prize. Ikväll kl. 21.00 är han gäst hos Skavlan i SVT.

Xiuhtezcatl Tonatiuh Martinez från Colorado, USA, är en 16-årig klimataktivist, hip-hop-artist och extraordinärt kraftfull röst i klimatdebatten världen över. Han är i Sverige just nu för att ta emot Children’s Climate Prize, ett internationellt pris som Telge Energi instiftat för att uppmärksamma barn och ungdomars klimatengagemang. Andra gäster som deltar i fredagens program är bland annat Cristina Stenbeck och Johan Rheborg.

Xiuhtezcatl har gjort sin röst hörd på några av världens allra största scener bland annat på FN:s toppmöte i Rio de Janeiro Rio+20, han har varit huvudtalare vid FN:s generalförsamling i New York. Han är chef för Earth Guardians, en global organisation av unga aktivister, konstnärer och musiker från hela världen som arbetar tillsammans för att skapa en positiv förändring, för att bekämpa klimatförändringarna. År 2013 fick Xiuhtezcatl motta USA Community Service Award från President Obama, och blev den yngsta av 24 nationella change-makers” utsedda att delta i President Obamas Youth council.

Vinnaren och samtliga finalister deltar vid prisceremonin den 24 november i Södertälje Stadshus med efterföljande bankett på Tom Tits Experiment. Programledare är Doreen Månsson och det blir live-musik från Darin, Mariette och orkesterensemblen El Sistema. Vice statsminister och klimatminister Isabella Lövin deltar i prisceremonin tillsammans med juryn för Children’s Climate Prize. Arrangemanget har 200 specialinbjudna gäster.

Pressinbjudan: För närvaro den 24 november och/eller intervjuförfrågningar kontakta pressansvarig.

För bilder, video och övrigt pressmaterial besök svenska pressrummet

Lux PR, Jonna Holmgren
Telephone: +46 70 888 05 02
E-mail: jonna@luxpr.se