Telge Kraft blir nordiskt

Report this content

Det oberoende elhandelsbolaget Telge Kraft har bildat dotterbolag i Norge, Danmark och Finland. Det är ett strategiskt viktigt steg för att kunna växa på den nordiska elmarknaden som harmoniseras efter 2015. Telge Krafts kunder är stora elförbrukare och elproducenter. Företaget omsätter 12 TWh fysisk kraft årligen och är idag det största portföljförvaltningsbolaget i Sverige.

Det är i år 20 år sedan elhandelsbolaget och portföljförvaltaren Telge Kraft bildades i samband med att den svenska elmarknaden avreglerades. Nu förändras elmarknaden igen. Om drygt ett år påbörjas harmoniseringen av den nordiska elmarknaden. Målet är en gemensam elmarknad. Telge Kraft har därför bildat dotterbolag i Norge, Danmark och Finland.

– Det är ett strategiskt mycket viktigt steg för Telge Kraft. När den nordiska elmarknaden harmoniseras efter 2015 är det viktigt för oss att ha leveransförmåga i samtliga länder, säger Frans Lundquist, vd för Telge Kraft.

Sedan starten 1993 har Telge Kraft växt kraftigt.  Idag är företaget Sveriges största portföljförvaltare.

– Målet är att Telge Kraft skall erbjuda den mest professionella portföljförvaltningen, den effektivaste administrationen och det bästa systemstödet i såväl Sverige som Norden, säger Frans Lundquist.

Telge Krafts kunder är företag och organisationer med stor förbrukning av el men bland kunderna finns även producenter av förnyelsebar el. Företaget som ägs av Södertälje kommun har idag 43 anställda och omsätter cirka 3 miljarder kronor och 12 TWh kraft årligen. Telge Kraft är en ledande aktör inom förmedling av ursprungsgarantier och Bra miljöval-märkt el i Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Frans Lundquist, vd Telge Kraft
E-post: frans.lundquist@telge.se