Bevattningsförbud i Södertälje och Nykvarns kommuner

Det är ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Sverige idag, även i Södertälje kommun. En lång torrperiod har bidragit till att grundvattnet sjunkit mer än normalt. Nu är situationen kritisk och därför införs ett bevattningsförbud i Södertälje och Nykvarns kommuner.

Södertälje och Nykvarns kommuner får sitt kommunala vatten från grundvatten, det vill säga både från nederbörd och Mälaren. Via en ås renas det på naturlig väg för att sedan pumpas upp och levereras till kranarna. Men trots att pumparna går konstant räcker inte vattnet till. Vissa dagar används det mer vatten än vad som tillförs åsen, vilket bidrar till minskade reserver.

– Våra kommuner är två av flera i Sverige som inför bevattningsförbud nu innan sommaren, berättar Håkan Karlsson, vd på Telge Nät. Det gör vi för att kunna säkerställa att alla får vatten till mat, dryck och hygien. Trädgård, pooler och liknande kan inte prioriteras den här sommaren.

Bevattningsförbudet innebär att:

• Du inte får fylla din pool med kommunalt dricksvatten. Det gäller även uppblåsbara pooler, badtunnor och spa-bad. En nedgrävd pool får bara fyllas till en nivå där poolstommen inte riskerar att kollapsa, men inte mer. Besök istället simhallar och badplatser.
  • Du inte får använda vattenslang eller vattenspridare för att vattna i din trädgård. Samla upp och använd regnvatten istället.
  • Du inte får tvätta bilen hemma. Åk till en auktoriserad tvätthall som återanvänder tvättvattnet.
  • Du inte får använda högtryckstvätt för rengöring av fasader, altaner och liknande.

– Vi uppdaterar informationen om vattenläget på vår hemsida, www.telge.se, avslutar Håkan. Där finns också mer information om vilka som är undantagna bevattningsförbudet och tips på hur du kan hjälpa till att spara vatten.

För mer information kontakta:

Håkan Karlsson, vd Telge Nät, 08-550 230 92.

Telge Nät levererar el, energitjänster, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät och vatten till cirka 90 000 boende, företag och verksamheter i Södertälje och Nykvarns kommuner.