Telge Tillväxt växlar upp och söker fler samarbetspartners

Telge Tillväxt har fått ett utökat uppdrag. Antal arbetslösa ungdomar som kommer i arbete ska öka från 100 till 150. Målet är nu att hitta fler samarbetspartners och företag i Södertälje som vill göra samhällsnytta på riktigt. Är det dig vi söker?

Med anledning av det utökade uppdraget behöver Telge Tillväxt både ett nära ledarskap och ett ökat fokus på att hitta flera samarbetspartners. Cecilia Ståhl kommer istället för att dela sin tjänst mellan Telge Tillväxt och Arbetsmarknadskontoret, Södertälje Kommun arbeta heltid som VD för Telge Tillväxt.

- Jag ser fram emot att fokusera på våra unga vuxna, fortsätta utveckla företaget och hitta fler samarbetspartners i Södertälje som vill göra samhällsnytta. Alla vinner på att allas kompetens kommer till användning. Våra medarbetare är unga människor som av olika anledningar befunnit sig långt bort från arbetsmarknaden men som utifrån sina egna förutsättningar via oss hittar jobb och med mycket nöjda kunder som resultat, säger Cecilia Ståhl

Idag har Telge Tillväxt samarbetspartners inom branscher såsom industri, bygg och lager, men det behövs fler. Områden som hotell, handel och omsorg är några exempel på branscher där det behövs fler företag som vill erbjuda platser. Telge Tillväxt har en snabbfotad verksamhet och längre uppdrag varieras med kortare, vilket ger goda förutsättningar till flexibilitet för de företag som vill samarbeta.

- Telge Tillväxt, kommunen, Arbetsförmedlingen och näringslivet gör tillsammans ett jätteviktigt arbete. Över 70 procent av de 1 000 unga som anställts av Telge Tillväxt har gått vidare ut på reguljära arbetsmarknaden eller vidare till studier. Ett fantastiskt resultat och vi ser fram emot att fler företagare i Södertälje vill vara med och ta emot våra ungdomar som både vill och behöver få arbetslivserfarenhet, säger Stefan Hollmark, koncernchef, Telge AB

Fakta Telge Tillväxt:

• Telge Tillväxt bildades 2011 i syfte att minska arbetslösheten för unga vuxna i Södertälje kommun.

• Telge Tillväxt är ett unikt samarbete mellan offentlig sektor (Södertälje kommun, Telgebolagen och Arbetsförmedlingen) samt näringslivet.

• Telge Tillväxt anställer arbetslösa ungdomar 18-29 år som bor i Södertälje kommun. Genom arbetsledning och stöd i arbetet utvecklas individerna och kan efter 6 månaders anställning gå vidare till reguljära arbetsmarknaden.

• Sedan starten har över 1 000 unga vuxna anställts av Telge Tillväxt och över 70 procent av dem har gått vidare ut på reguljära arbetsmarknaden eller vidare till studier.

• Följande företag är delägare i Telge Tillväxt: Scania, Peab, Mekonomen och Sodexo och ICA Maxi Vasa Handelsplats.

• Samarbetspartners är bland andra: Rikshem, Skanska, Styrhytten, Vägmarkeringar i Järna, Södertälje Varmförzinkning, TC-företagen, Södertälje Miljöisolering, Acturum, ICA Kringlan, Schmidt Mark och trädgård, MTR/SSK, Scandic Södertälje, Telge Bostäder, Telge Nät, Telge Återvinning, Arbetsförmedlingen och Södertälje kommun.

Cecilia Ståhl, VD Telge Tillväxt

Mejl: cecilia.stahl@telge.se

Telge Tillväxt ska anställa arbetslösa ungdomar 18-29 år som bor i Södertälje kommun. Bolaget är ett samarbete mellan Södertälje kommun, Telge och Arbetsförmedlingen samt flera svenska storföretag. Scania, Mekonomen, ICA Maxi Vasa Handelsplats, Peab och Sodexo är alla delägare. Samarbetet ska möjliggöra för nya typer av lösningar på ett viktigt samhällsproblem: ungdomsarbetslösheten. Läs mer om oss: telge.se

Taggar:

Cecilia Ståhl, vd Telge Tillväxt