Utlandsuppdrag till Telge Tillväxt när Mekonomen utökar

När Mekonomen gör en satsning på tillbehör och reservdelar till snöskotrar skapar det arbetstillfällen för ungdomar i Södertälje. Inom kort åker två konsulter från Telge Tillväxt till Alta i Nordnorge för att digitalisera snöskoterkataloger. Telge Tillväxt, som är en unik satsning på att minska ungdomsarbetslösheten, har idag 44 anställda och det finns kapacitet att växa.

Telge Tillväxt är en unik satsning som ska halvera ungdomsarbetslösheten i Södertälje på tre år. Uppdraget är att anställa arbetslösa ungdomar och ge dem kunskaper och arbetslivserfarenhet som gör att de inom 12 månader får ett arbete utanför Telge Tillväxt. Ungdomarna får arbetslivserfarenhet genom att hyras ut till företag och ett av de företag som anlitar Telge Tillväxt är Mekonomen. Man gör det av två skäl.

Telge Tillväxt är ett flexibelt bemanningsföretag med många högmotiverade och duktiga unga konsulter. Och Mekonomen är dessutom ett företag som vill spela en positiv roll i samhället och därför gärna bidrar till att fler ungdomar får arbete, säger Staffan Lindewald, affärsområdeschef Mekonomen.

När Mekonomen nu gör en satsning på snöskotertillbehör och reservdelar skapar det arbetstillfällen för ungdomar i Södertälje.

Två av våra konsulter åker till Alta i Nordnorge för att digitalisera snöskoterkataloger. De stannar i en månad och får värdefull arbetslivserfarenhet, säger Harry McNeil, vd för Telge Tillväxt.

Telge Tillväxt är ett samarbete mellan Södertälje kommuns koncernbolag Telge och sju stora svenska företag. Verksamheten har varit igång sedan årsskiftet och har idag 44 anställda. Hälften av dessa är uthyrda till företag och hittills har 12 ungdomar fått arbete utanför Telge Tillväxt. Företaget har kapacitet att växa och målet är att alltid ha 60 konsulter anställda.

Harry McNeil, vd Telge Tillväxt
E-post: harry.mcneil@telge.se
Telefon:

Staffan Lindewald, affärsområdeschef Mekonomen
E-post: staffan.lindewald@mekonomen.se

Telge Tillväxt – ett unikt samarbete
Telge Tillväxt är ett unikt samarbete mellan Södertälje kommuns helägda bolag Telge, sju stora svenska företag (KF, Peab, Swedbank, Scania, Mekonomen, Manpower och Folksam), och Arbetsförmedlingen. Företaget ska på tre år halvera ungdomsarbetslösheten i Södertälje genom att anställa långtidsarbetslösa ungdomar, ge dem utbildning och förmedla arbetskraft till företag i regionen. www.telge.se/tillvaxt