Enklare och snabbare surf på ”vanliga” internet i mobilen

Idag blir det enklare och snabbare för Telias mobilkunder att surfa i mobilen. Telia inför en helt ny surf-funktion som automatiskt anpassar vanliga webbsidor till mobilens skärmformat. Samtidigt blir det enklare att navigera och att söka och spara favoriter tack vare ett nytt sökverktyg som också finns tillgängligt från och med idag.

Svenskarna är ett uppkopplat folk och dagligen surfar varannan svensk i ungefär en timme eller mer*. För många är det viktigt att alltid kunna nå internet snabbt var de än befinner sig. Därför har TeliaSonera utvecklat SurfOpen-konceptet som består av en webbläsare som automatiskt anpassar vanliga webbsidor till mobilens skärmformat, en sökmotor samt en annonsyta. [Filmklipp SurfOpen] http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=681533&fn=wkr0009.wmv – Med den nya surf-funktionen gör vi det enklare för våra kunder att nå sina favorittjänster och webbsidor på internet i mobiltelefonen. Nu kan de ladda ner internetsidor snabbare i mobilen, säger Håkan Dahlström, chef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Det blir inte bara enklare att surfa i mobilen. Det blir också snabbare eftersom det skickas mindre mängder data när man surfar med den nya surf-funktionen än vid vanlig internet-surf i mobilen. Alla inställningar, favoritlänkar med mera sparas i webbläsaren vilket gör att allting finns kvar när man byter mobiltelefon. Alla Telias mobilkunder som använder Telias mobilportal SurfPort har från och med idag tillgång till den nya surf-funktionen med snabbare internet-surf, webbläsare och sökverktyg. Telias kunder kommer fortsättningsvis att betala max 9 kronor per dag för att surfa i mobilen, eftersom surf via mobilportalen SurfPort inklusive den nya SurfOpen-funktionaliteten ingår i maxtaxan. Sedan 23 januari i år finns också tilläggstjänsten SurfPort Fastpris på 99 kr per månad för surf i mobilen. För kunder som förutom att surfa i mobilen även vill ha kostnadskontroll vid användandet av andra mobila datatjänster som exempelvis e-post, finns en tilläggstjänst med ett fastpris på 199 kr per månad för all datatrafik via 3G, edge och wlan. *Län och Rike runt. Svenskarnas telekomvanor 2007/2008.