Mer TV i Telias mobiltelefoner

Nu kommer lanseringarna av rörliga bilder i mobiltelefonerna på löpande band. Från och med idag, kan Telias kunder se olika program från Sveriges Television via portalen Telia Surfport. Tjänsten är gratis hela 2005. Senare i höst kommer Telia att lanserar ännu mer TV i mobilen.

Inledningsvis kan man se på ett 10-tal olika SVT-program i mobiltelefonen, men utbudet kommer att utökas efterhand. I första hand satsar Telia och SVT på nyhetssändningar som Rapport och väder, men också Filmkrönikan med exempel ur olika filmer och aktuella inslag från matlagningsprogram. Det kommer också att gå att se program ur SVT:s arkiv; bland annat ”En stjärna föds” med några av våra största sportlegender. Under hösten kommer Telia att släppa en rad nya möjligheter att se rörliga bilder i mobilen: Livenyheter, sport, olika tidningars bilder och videonyheter kommer att visas samt specialsändningar från olika större publika arrangemang. Sedan tidigare kan man se TV4 och musikkanalerna The Voice och Star i mobilen. En annan nyhet är att man från i år kan följa elitserien i ishockey i sin Telia-mobil. Precis som man via Telia kunde följa TV-sändningarna från sommar-OS 2004 i mobilen. För att kunna utnyttja TV i mobilen fullt ut, krävs oftast en 3G-telefon. Dessa blir allt populärare och börjar nu synas i Tio i topp-listorna över mest sålda mobiltelefonmodeller, som Telia presenterar varje månad. Över 600 000 av Telias kunder har simkort som direkt passar i en 3G-mobil.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com