Nu sätter Telia fart på bredbandet

Nu sätter Telia fart på bredbandet Från onsdag den här veckan kan hushåll och företag i landets tre storstadsområden höja hastigheten på sitt Telia ADSL-bredband rejält upp till 8 Mbit/s - i Stockholm ända upp till 10 Mbit/s med VDSL-teknik. Det snabbare bredbandet byggs sedan ut successivt runt om i Sverige. Sedan tidigare finns Telias bredband i hastigheter från 250 kbit/s upp till 2 Mbit/s. Dessa erbjuds kunder som har maximalt 5,5 - 3,5 kilometer till sin telestation. För att man ska kunna tillgodogöra sig de nya hastigheterna gäller följdriktigt det kortare avståndet på grund av motståndet i ledningarna. För upp till 8 Mbit/s 3,5 kilometer och för 10 Mbit/s högst 1 kilometer. 72 procent av svenskarna har Internet hemma. Av dessa använder fortfarande 61 procent telefonmodem. Fördelarna med bredband, förutom att man kan prata i telefon och surfa samtidigt, är givetvis de korta nedladdningstiderna. Med VDSL kan teoretiskt en fil på 5 MB laddas hem på fem sekunder. Med telefonmodem (56 kbit/s) tar det cirka 12 minuter. Hastigheten kunden får beror bland annat på belastningen på Internet, avstånd till telestation, kundens utrustning, ledningarnas kvalitet. Ju närmare man är telestationen, desto högre hastighet. De 20 orter där man nu kan beställa den nya snabba bredbandstjänsten är Stockholm med de flesta kranskommunerna, Södertälje, Göteborg och Malmö. VDSL med 10Mbit/s erbjuds tills vidare i Spånga och delar av centrala Stockholm. För de nya bredbandshastigheterna betalar man en engångsavgift och för en fast månadsavgift surfar man sedan fritt. De första kunderna kommer att vara inkopplade i januari. Mer information om bl a priser finns på www.telia.se och på underlänkarna "Privat" respektive "Företag". Ytterligare information till journalister kan lämnas av: TeliaSonera Sveriges Presstjänst, tel 020-77 58 30 www.telia.se/internet ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00350/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com