Omnitel blir helägt av TeliaSonera

Omnitel blir helägt av TeliaSonera TeliaSonera meddelar i dag att bolagets helägda dotterbolag Amber Mobile Teleholding AB har träffat en överenskommelse med familjen Kazickas om att förvärva familjens andel om 10 procent i litauiska UAB Omnitel. Efter förvärvet av återstoden av utestående aktier är Omnitel helägt av TeliaSonera. För familjen Kazickas aktieinnehav betalar TeliaSonera 63,5 miljoner USD inberäknat utdelning fram till affärens genomförande. Aktiepriset grundar sig på en värdering av Omnitel till 603 miljoner USD för 100 procent av aktierna. Affären genomförs i dag. - Avtalet är ett viktigt steg i fullföljandet av TeliaSonera's strategi för Norden och Baltikum med syfte att stärka bolagets position i området för att kunna erbjuda kunderna bättre tjänster, säger Kenneth Karlberg, chef för TeliaSonera Norway, Danmark och Baltikum. I augusti 2003 förvärvade TeliaSonera Motorolas ägarandel i Omnitel om 35 procent, vilket ökade TeliaSoneras innehav till 90 procent. Affären genomfördes efter godkännande av den litauiska konkurrensmyndigheten i december 2003. Omnitel, det första privata telekommunikationsbolaget som etablerade sig i Östeuropa, är den största mobiloperatören i de baltiska länderna med 1,14 miljoner abonnenter i slutet av juni 2004. I dag har bolaget en marknadsandel på circa 47 procent och är det ledande alternativet för företagskunder i Litauen. Omnitel har haft en fortsatt stark kundtillströmning: under januari-juni 2004 ökade antalet nya abonnenter med 86 591. Nettoomsättningen ökade med närmare 7 procent under samma period. - Vi är mycket nöjda med det faktum att Omnitel blir det första helägda baltiska bolaget i TeliaSonera-koncernen", säger Kenneth Karlberg. När Omnitel nu blir en fullt integrerad verksamhet inom den ledande telekommunikationskoncernen i Norden och Baltikum, får bolagets kunder tillgång till TeliaSoneras hela utbud av tjänster och resurser. Omnitel grundades år 1991 av doktor Juozas P. Kazickas under namnet Litcom. - Familjen Kazickas framsynthet och affärssatsningar har utgjort grunden för den synnerligen framgångsrika verksamheten, sade Kenneth Karlberg när överenskommelsen hade träffats. Det har varit ett nöje att arbeta med familjen Kazickas i utvecklingen av Omnitel sedan vårt engagemang i bolaget år 1998. Omnitel januari-juni 2004 Netto omsättning (miljoner SEK) 1045 Omsättningsökning (%) 7 EBITDA (miljoner SEK) 459 Rörelseresultat, EBIT (miljoner SEK) 285 Investeringar (miljoner SEK) 149 Kunder 1.139.284 Presskonferens En presskonferens hålls senare i dag kl. 13.30 lokal tid (12.30 svensk tid) på Radisson SAS Astorija Hotel, Didzioji 35/2, Vilnius, Litauen. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Birgitta Grafström, kommunikationsansvarig, TeliaSonera Norge, Danmark och Baltikum, tfn: 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/17/20040816BIT00200/wkr0001.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.