Säljstart i Örebro län för Skanova-bredband

Säljstart i Örebro län för Skanova-bredband Nu på torsdag startar försäljningen av bredbandstjänster för det nya bredbandsnätet i Örebro län. Närmare 90 procent av invånarna i tio av länets tolv kommuner får bredband lagom till nyår. Många kommer dessutom att kunna få överföringshastigheter på upp till hela 8 Mbit/sekund. I maj i år tecknade länsstyrelsen i Örebro samt länets tolv kommuner avtal om bredbandsutbyggnad i hela länet. Samtliga kommuner har sedan dess bundits samman med ett fiberoptiskt nät med mycket hög överföringskapacitet. I de tio kommunerna Askersund, Degerfors, Hallsberg, Hällefors, Karlskoga, Laxå, Lekeberg, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora har samhällen och byar dessutom kopplats samman av ett fiberoptiskt nät. På de olika orterna har telestationerna uppgraderats till ADSL-kapacitet (undantagna i denna del av utbyggnaden är Örebro kommun och Kumla kommun som sedan tidigare har beslutat att bygga ut egna stadsnät). Den sista december driftsätts näten och redan nu på torsdag kan hushåll och företag i de tio kommunerna fritt välja bland de ADSL-leverantörer som använder sig av Skanova-nätet. Alla slutkunder inom 5,5 kilometers avstånd från en telestation som har uppgraderats till ADSL-kapacitet kan utnyttja tjänsten. Nätet kommer dessutom - beroende på ADSL-leverantör - att ha kapacitet på upp till 8 Mbit/sekund för de användare som bor inom 3,5 kilometer från telestationen. Skanova-nät har under året levererats till ett stort antal kommuner och län med stora avstånd mellan centralorter och glesbygdsorter, exempelvis Överkalix och Kalix i Norrbotten; Härnösand, Örnsköldsvik, Sollefteå och Kramfors i Ångermanland; Stenungsund, Tjörn och Orust i Bohuslän, samt Örebro län och Kalmar län. Täckningskartor för orterna finns på www.teliasonera.com under länken "press". Ytterligare information till journalister kan lämnas av: TeliaSoneras Presstjänst 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/06/20031106BIT00630/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com