Telia Company investerar i nya 4G-frekvenser i Finland

Telia Companys dotterbolag i Finland, Sonera, investerar i nya frekvenser i 700 MHz-bandet. Det finska kommunikationsministeriet har idag offentliggjort resultatet av den licensauktion gällande 700 MHz-bandet som inleddes idag, torsdagen den 24 november. Sonera tilldelades 2 x 10 MHz-frekvenser i 700 MHz-bandet.

De nya frekvenserna förbättrar ytterligare 4G-nätets täckning och hastighet i det redan omfattande mobila bredbandsnätet i Finland. Våra kunders krav på uppkoppling och den ökande användningen av strömmad film på mobila enheter innebär allt större datamängder, och dessa frekvenser kommer att öka kapaciteten i nätet. I framtiden förväntas frekvenserna också kunna användas för den nya generationens 5G-nät.

Licenserna för 700 MHz-bandet gäller i 17 år från och med 1 februari 2017, och kostnaderna för de nya frekvenserna är 22,4 MEUR inklusive administrativa avgifter för auktionen. Betalningen till kommunikationsministeriet kommer att göras vid fem tillfällen under de kommande fem åren.

I licensen ingår krav på att 4G-nätet i februari 2020 ska täcka 99 procent av befolkningen. Sonera har redan byggt ett landsomfattande 4G-nät (LTE) baserat på frekvenserna 800, 1 800 och 2 600 MHz. Enligt de tidigare kraven skulle Sonera nå en 4G-befolkningstäckning på 95 procent i slutet av år 2016 och 99 procent i slutet av år 2018. Kravet på 95 procent år 2016 har redan uppnåtts och dagens 4G-nät täcker mer än 97 procent av Finlands befolkning.

För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar: