• Telia Company/

Telia fördubblar antalet platser för mobilt bredbandssurfande - bygger surfzoner till Svenska Spels ombud

Nu får alla Svenska Spels ombud möjlighet att bli en del av Telias landsomfattande nät med surfzoner för snabbt mobilt bredband med Telia HomeRun. Hos en del av de totalt 6 300 ombuden kommer det också att finnas fasta PC-surfstationer från Telia.

– Genom samarbetet med Svenska Spel räknar vi med att redan under 2008 fördubbla antalet surfzoner för våra kunder, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Vi tror mycket på surfzoner med snabb uppkoppling i kombination med surfstationer, för våra egna kunder och för andra besökare som snabbt behöver komma åt Internet.

Surfzonerna ger tillgång till mobilt bredband via wlan samt fasta PC-surfstationer. De fasta surfstationerna består av en datorskärm med mus och tangentbord och en centralt placerad PC som är trådlöst kopplad till internet. Svenska Spels ombud får möjlighet att ha mellan en och fyra PC-surfstationer i sina lokalar, där kunderna till exempel kan läsa sin e-post eller uträtta andra ärenden över internet. Surfstationerna kan hyras och ombuden kommer att sälja surfbiljetter för surftider på allt från en timme till ett dygn.

– Det blir ett lyft för våra ombud att kunna erbjuda kunderna både trådlöst bredband och surfmöjligheter, säger Håkan Sjöstrand, affärsområdeschef på Svenska Spel. Svenska Spels ombud har redan i dag en stor kundtillströmning och med surfzonerna kommer antalet besökare att öka ytterligare.

De nya surfzonerna kommer automatiskt att ingå i Telias mobila bredbandsabonnemang. Det blir också möjligt att via Svenska Spels ombud köpa surfbiljetter som ger tillgång till mobil bredbandsuppkoppling under 24 timmar eller betala kortare uppkopplingstid (från 1 timme) direkt med sitt kontokort. Allt som behövs är en bärbar PC med inbyggt wlan-kort.

Surfzonerna, surfstationerna och den bakomliggande teknikplattformen byggs och drivs i samarbete med företaget Birdstep.