Telia levererar bredband till två nya stadsnät

Den här veckan börjar Telia att sälja bredbandstjänster via stadsnäten i Eskilstuna och i Piteå. Hushåll och företag på de aktuella orterna erbjuds tjänsten Telia Bredband Stadsnät med hastigheter upp till 10 Mbit per sekund.

Sedan 2004 säljer Telia bredbandstjänster till företag som bygger stadsnät runt om i landet. Först ut att teckna avtal med TeliaSonera Sverige var Svenska Bostäder i Stockholm. Senast i raden är nu alltså Eskilstuna Energi & Miljö samt PiteEnergi. – Företag och hushåll vill ha enkla och prisvärda bredbandstjänster. Att erbjuda bredbandstjänster via andras nät är ett sätt att möta kundernas behov och krav. I våra tjänster ingår både antivirus och brandvägg utan extra kostnad, vilket ökar kundernas möjlighet att surfa säkert, säger Indra Åsander, chef för privatkundsmarknaden, TeliaSonera Sverige. Den tjänst som Telia erbjuder stadsnäten är Telia Bredband Stadsnät, som bygger på fiber och LAN-teknik och som ger kunderna upp till 10 Mbit per sekund, upp- och nedströms. Antivirusskydd och brandvägg ingår, liksom e-postlådor och hemsidor à 10 MB. Månadsavgiften varierar mellan stadsnäten. Andra företag som TeliaSonera Sverige har tecknat liknande avtal med är Luleå Energi, Mälarenergi och bostadsbolaget MKB i Malmö.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com