Telia siktar på gaming i digital-tv:n

– nytt samarbete breddar marknaden för datorspel
Telia har tecknat ett samarbetsavtal med Gaming Media Group, GMG, om utveckling av dataspel för bland annat tv- och webformat. Det första resultatet av samarbetet är Virtual Grand Prix, ett mästerskap i virtuell bilsport som avgörs i höst. Finalisterna kommer i TV4 Plus att kämpa om en prischeck på 100 000 kronor.

GMG:s koncept baseras på etablerade data- och TV-spel som vidareutvecklas för ett antal mediaplattformar som webcommunities, TV och events.

– Vi har redan ett av Europas bästa nät för spel och vill nu ta ytterligare ett steg in i gamingvärlden. Vi tror stenhårt på idén att anpassa populära dataspel till exempelvis digital-tv, säger Erik Hallberg, ansvarig för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige. Samarbetet med GMG känns därför otroligt spännande. Det kan komma att påverka hela spelbranschen.

Det första konceptet inom ramen för GMG-samarbetet är Virtual Grand Prix på VGP.se, ett mästerskap i virtuell bilsport som lanserades under sommaren och där finalisterna i höst slåss om en prischeck på 100 000 kronor i TV4 Plus. Spelet är anpassat till tv-mediet av GMG och Telia och parterna har också producerat den website som nyligen lanserades - http://www.vgp.se

– Vi ser fram emot att tillsammans med Telia lansera nya, innovativa gamingkoncept. Redan med vårt första gemensamma projekt har vi tagit ett stort steg mot en ökad konvergens mellan dagens huvudmedier, säger Jon Levin, commercial director på GMG.

Bakom GMG står TV- och webproduktionsbolaget Amok Studios och kommunikationsbyrån United Media Group.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.