Telia tecknar bredbandsavtal med Mälarenergi

TeliaSonera Sverige AB har tecknat avtal med Mälarenergi Stadsnät AB om att Telia ska erbjuda hushållen i Västerås bredband via stadsnätet. Hushållen erbjuds tjänsten Telia Bredband Stadsnät med hastigheter på upp till 10 Mbit per sekund och försäljningen beräknas börja under december.

Avtalet omfattar till en början cirka 9 000 lägenheter och enskilda villaägare i Västerås och kommer successivt att utökas till cirka 30 000 hushåll. – Vi ser den här affären, att vara tjänsteleverantör i andras nät, som ett viktigt komplement till våra övriga bredbandstjänster, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige. Att vara tjänsteleverantör i stadsnät är en av våra framtida affärer. Vi måste följa kundernas krav och behov och kunder finns även i stadsnät. Anslutningsavgiften är 495 kronor (engångsavgift) och månadsavgiften är 195 kronor för de kunder som valt att ringa med Telia på sin fasta telefon. För övriga kunder kostar det 225 kronor. Telia Bredband Stadsnät, som bygger på fiber och LAN-teknik, har samma hastighet – upp till 10 Mbit per sekund - i båda riktningarna. I tjänsten ingår bland annat fem e-postbrevlådor och e-postadresser à 5 MB och fem personliga hemsidor à 10 MB. Tidigare har TeliaSonera Sverige tecknat liknande avtal med Luleå Energi samt med bostadsbolagen MKB i Malmö och Svenska Bostäder i Vällingby utanför Stockholm.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.