Telia testar myntautomater i Göteborg

Telia testar myntautomater i Göteborg Efter många önskemål från kunder testar Telia intresset för myntbetalning i utvalda telefonautomater i Göteborg. Sedan juli i år pågår ett test på 26 platser i centrum och på Landvetter flygplats där kunderna nu kan välja mellan att betala med telefonkort, kontokort eller mynt. Både kronor och euro accepteras. Priset för två minuter inom Sverige är 10 kronor. Vill man ringa Collect Call och låta mottagaren betala går det också bra. Den gamla betalningsmetoden kan alltså komma till heders igen, eftersom många kunder efterfrågar möjligheten. Tidigare försvann myntautomaterna successivt och i slutet av 1999 var den sista automaten borttagen. Orsaken var främst att allt fler kunder gick över till telefonkort. - De automater vi nu testar accepterar såväl telefonkort som kontokort och mynt säger Ulf Höglund, ansvarig på TeliaSonera Payphone. Vi vill göra det enkelt för våra kunder att själv välja hur de vill betala och vi vet att de som ringer sällan och inte minst våra turister uppskattar möjligheten att betala med mynt. Försöket med myntbetalning har pågått sedan juli månad och under januari 2004 räknar Telia med att fatta beslut om myntautomaternas framtid. Exempel på platser i Göteborg där mynttelefoner testas är; Centralstationen, Östra Hamngatan, Kungsportsplatsen och Nordstan. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Ulf Höglund, TeliaSonera Payphone AB, tfn. 070-519 14 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00240/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com