Telias mobilnät bäst i test - igen

Telias nya 3G-nät är Sveriges bästa. Det visar det test som tidningen Mobil genomfört under hösten. Vid prisutdelningen konstaterades bland annat att Telia har en jämnare kvalité i sitt nät jämfört med övriga operatörer.

- Resultatet av tidningen Mobils test innebär att TeliaSonera för fjärde året i rad behåller positionen som Sveriges bästa leverantör av mobila tjänster, säger vice Vd Jörgen Latte, TeliaSonera Sverige. I Mobils test har man testat hur lätt det är att ringa med 3G i städer och tätorter men också hur väl det fungerat att ringa med 3G-telefoner längs våra vägar. Sammantaget har Telias nät visat sig vara det bästa. I mätningarna har tidningens experter tagit hänsyn inte bara till den tekniska kvalitén i själva nätet utan även till hur samtal kopplats till och från övriga nät, inklusive det fasta, samt hur väl bredbandsuppkopplingar från nätet till Internet fungerat. TeliaSonera har fyra år i rad (2001, 2002, 2003 och 2004), fått utmärkelser för Sveriges bästa mobilnät i tidningen Mobils årliga undersökning. Telias samlade mobilnät når 99 procent och 3G-nätet cirka 80 procent av Sveriges befolkning. Ringer man från en 3G-telefon i Telias nät och är på väg att hamna utanför täckningsområdet överförs pågående samtal och datauppkopplingar automatiskt till Telias GSM-nät.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.