TeliaSonera enda leverantör av fasta och mobila telefonitjänster i hela Norden till Skanska TeliaSonera har tecknat ett 3-årigt nordiskt ramavtal med Skanska gällande både fasta och mobila telefonitjänster i Sverige, Norge, Danmark samt Finland. Avtalet är värt ca 240 MSEK. Avtalet gäller både fasta och mobila telefonijänster i hela Norden och TeliaSonera blir därmed den största leverantören av telekomtjänster till Skanska. För TeliaSonera innebär det att bolaget får en helt ny affär med Skanska i Danmark, att bolaget tar tillbaka den mobila affären i Sverige samt får en utökad affär i Finland och Norge. - Avtalet med Skanska är mycket glädjande då det är första gången som TeliaSonera skriver ett avtal som gäller både fasta och mobila tjänster i samtliga nordiska länder, säger Terje Christoffersen, Group Vice President Marketing, Products and Services, TeliaSonera AB. - Det är första gången som Skanska gör ett helnordiskt avtal med en telekomoperatör. TeliaSonera passar väl in på Skanskas krav och har de produkter och tjänster som vi behöver på hela den nordiska marknaden. Genom avtalet kommer vi att sänka våra kostnader, något som vi totalt sett arbetar intensivt med nu, säger Torsten Alvelid, Head of IT Infrastructure, Skanska AB. Skanska är ett av världens ledande byggföretag inriktat på att hitta innovativa lösningar för sina kunder. Skanska kombinerar global närvaro med lokal expertis och erbjuder ett brett utbud av tjänster från projektutveckling till byggande och facilities management. Koncernen har idag 60 000 anställda med verksamhet på nio hemmamarknader. Omsättningen år 2003 uppgick till 133 miljarder kronor. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: TeliaSoneras presstjänst, tfn 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/31/20040830BIT00100/wkr0001.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.