TeliaSonera lanserar ett unikt paket med mobilt bredband inbyggt i bärbara datorer

TeliaSonera tillkännagav i dag sitt avtal med Dell om ett gemensamt produkterbjudande bestående av TeliaSoneras 3G/HSPA-tjänster integrerade i Dells bärbara datorer.

– Detta är ett av de viktiga stora stegen i utvecklingen av marknaden för mobilt bredband, både för företags- och privatkunder, säger Kenneth Karlberg, chef för TeliaSonera AB:s affärsområde Mobilitetstjänster.

– Nu har vi verkligen nått så långt att man kan koppla sin bärbara dator till mobilnätet och surfa på webben med så gott som samma hastighet som med en vanlig bredbandsuppkopling i fasta nätet, fortsätter Kenneth Karlberg. Det nya gemensamma produkterbjudandet med ett SIM-kort integrerat i Dells bärbara datorer passar mycket bra in med vår satsning att bygga ut turbo-3G. Erbjudandet kommer att ha stor betydelse såväl för företagskunder som för privatkunder.

Produkterbjudandet med mobilt bredband inbyggt i bärbara datorer kommer att lanseras i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Tjänsten medger trådlös uppkoppling till Internet med hög hastighet i dessa länder. Inget externt anslutningskort behövs. Erbjudandet kommer att utvidgas till övriga länder där TeliaSonera har eget nät under 2008.

– Avtalet visar vårt engagemang att tillhandahålla mobil bredbandsuppkoppling oberoende av tid och plats. Vi levererar mobila lösningar som är enkla att använda och komma igång med och som möter kundernas affärsbehov, säger Jeff Kimbell, marknadsföringschef på Dell EMEA.

Tjänsten kommer att vara tillgänglig på den senaste generationens bärbara datorer från Dell som har valfri trådlös HSDPA-bredbandsmöjlighet inbyggd. TeliaSonera kommer att utvidga sina försäljningskanaler och börja sälja mobildataabonnemang via Dell i Norden och Baltikum.

Förklaringar:
Termen mobilt bredband betyder att mobiltjänster tillhandahålls med trådlös HSPA-teknik (High-Speed Packet Access), även kallad turbo-3G; Wideband-CDMA-teknik, även kallad 3G; eller EDGE-teknik (Enhanced Data for GSM Evolution), även kallad 2,75G.

HSPA (High-Speed Packet Access) erbjuder betydligt snabbare mobil dataöverföring från Internet och intranät än standard-3G-hastigheter.

Mobilt bredband är tillgängligt på alla bärbara Latitude-datorer, med undantag för D520 och D531, alla bärbara Vostro-datorer, med undantag för Vostro 1000, och alla bärbara Inspiron-datorer samt Precision M4300.
_____________________________________________
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, +46-(0)8-713 58 30

Uttalanden av framtidskaraktär
Uttalanden i pressreleasen som rör framtida tillstånd eller förhållanden, inklusive framtida prestationer och andra prognoser är uttalanden av framtidskaraktär. Av sin natur är uttalanden av framtidskaraktär förenade med risker och osäkerhetsfaktorer i och med att de rör framtida händelser och förhållanden. Flera betydelsefulla orsaker, av vilka många är utanför TeliaSoneras kontroll, kan leda till att de verkliga resultaten och händelserna märkbart avviker från dessa uttryckta och implicita uttalanden av framtidskaraktär.

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.