TeliaSonera/Sifo: En av tre surfande svenskar har bredband hemma

TeliaSonera/Sifo: En av tre surfande svenskar har bredband hemma Tre av fyra svenskar har tillgång till dator i sin bostad och sju av tio av dem har tillgång till Internet. En av tre av de surfande svenskarna har tillgång till bredband i bostaden. Det visar Telias kommunikationsbarometer, en undersökning som regelbundet mäter hur svenskarna använder mobiltelefoni, fast telefoni och Internet. Sifo har på uppdrag av Telia intervjuat 3 000 svenskar från 15 år och uppåt om deras vanor rörande mobiltelefoni, fast telefoni och Internet. Undersökningen genomfördes i maj 2003. Svenskarna använder allt fler kommunikationskanaler - 1997 fanns det drygt 300 000 svenska hushåll som använde sig av både fast telefoni, mobil telefoni och Internet i sin kommunikation. I dag är samma siffra 2,8 miljoner. Antalet svenskar som använder minst två av kommunikationsverktygen är ännu högre, säger Indra Åsander, chef segment Privat på TeliaSonera Sverige. 85 procent av svenskarna har mobil Undersökningen visar att nio av tio svenskar (89 procent) har tillgång till en mobiltelefon i sin bostad. 85 procent uppger att de själva har tillgång till en mobil. De som har tillgång till en mobiltelefon använder den bland annat till att skicka SMS, det gör 67 procent, och till att skicka MMS, det gör 4 procent. 18 procent använder mobilen för att ladda ner ikoner och/eller ringsignaler. Vad gäller fast telefoni visar undersökningen att trådlösa/sladdlösa telefoner nu på allvar har slagit igenom - 68 procent uppger att de har tillgång till en sådan telefon i sin bostad. Tre av fyra har tillgång till dator i hemmet 71 procent av svenskarna har tillgång till en stationär och/eller en bärbar dator hemma och 69 procent av dem har tillgång till Internet. Modem är fortfarande den vanligaste uppkopplingsformen och används av 59 procent av dem som surfar. 35 procent är uppkopplade via bredband (ADSL eller andra lösningar). 82 procent använder ett antivirusprogram för att skydda datorn, men bara 42 procent har brandvägg. Svenskarna använder helst Internet till att söka efter information (91 procent), till att skicka eller ta emot e-brev (82 procent) och till att sköta bankärenden (57 procent). Undersökningen visar att ny teknik på kort tid har hittat sin plats i många svenska hem. Till exempel har 35 procent av svenskarna tillgång till en DVD-spelare i sin bostad, 20 procent har tillgång till en digitalkamera och lika många, 20 procent, har tillgång till digital-tv. Fakta: Det här gör svenskarna på Internet 1. Söker information (86 procent) 2. Skickar/tar emot e-brev (82) 3. Sköter bankärenden (57) 4. Bokar resor och biljetter (47) 5. Samlar pris och produktinformation inför köp (46) 6. Skickar eller tar hem filer, t.ex. bilder, text eller video (38) 7. Surfar utan särskilt ärende (32) 8. Hämtar musik, t.ex. MP3-filer (24) 9. Spelar spel själv, inte med andra över nätet (23) 10. Skickar SMS (18) Fakta: Populär teknik i svenska hem - Mobiltelefon (89 procent) - Dator (71) - Trådlös telefon (68) - DVD-spelare (35) - Digitalkamera (22) - Digital-tv (23) - Handdator (7) Publiceringsregel: Fritt om källan "Telias kommunikationsbarometer" anges Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Håkan Ström, pressansvarig, TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30 ./. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/17/20030717BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/17/20030717BIT00150/wkr0002.pdf

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com