Tre av fyra beredda att betala för musik på nätet

Tre av fyra beredda att betala för musik på nätet Tre av fyra svenskar, 75 procent, kan tänka sig att lagligt köpa och ladda ner musik från Internet. Nästan två av tre, 63 procent, kan tänka sig att hyra och ladda ner film. Det visar en undersökning från Telia bland 1 592 svenskar. - Allt fler svenskar skaffar bredband och då ökar förstås möjligheterna att snabbt och enkelt ladda ner både musik och film. Det kommer att vara lika vanligt att ladda ner en film från nätet på söndagskvällen som det i dag är att gå till videobutiken, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige. Film och tidning lockar med bärbart och trådlöst I undersökningen ställdes också frågan vad svenskarna skulle använda en bärbar dator med trådlöst bredband till, om de hade tillgång till det hemma. 44 procent skulle titta på film i datorn, 43 procent skulle läsa tidningen vid frukostbordet och 37 procent skulle använda datorn för att läsa tv-tablån i soffan. 7 procent skulle läsa tidningen - på toaletten. Nätet populärt en regning sommardag Om det regnar en sommardag surfar svenskarna gärna på nätet - det svarade 35 procent. 36 procent läser gärna en bok, 15 procent tittar på tv, 8 procent spelar spel och 6 procent föredrar att städa. När sommarvädret är dåligt är det alltså i princip lika populärt att surfa på Internet som att ge sig i kast med en spännande deckare i soffan. Svenskarna surfar mycket hemma Undersökningen visar också att svenskarna surfar mycket hemifrån. Vanligast är att man gör det tio timmar per vecka - det uppgav 14 procent. Men 11 procent uppgav att de surfar 24 timmar eller mer hemifrån varje vecka. Om undersökningen Telia har frågat 1 592 svenskar om Internet. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är bredbandskunder till Telia. Fältperioden var den 1 juli till den 22 juli 2004. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Hans G Larsson, pressansvarig TeliaSonera Sverige, segment Privat, 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040830BIT00050/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040830BIT00050/wkr0002.xls Bilaga

Vi är Telia Company, den nya generationens telekomföretag. Våra 21 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder och vårt huvudkontor ligger mitt i teknik- och innovationshjärtat Stockholm. Läs mer på www.teliacompany.com.