Affärsresenärer med mobila behov viktig målgrupp för Telia

Affärsresenärer med mobila behov viktig målgrupp för Telia I oktober 1999 lanserades Telias trådlösa bredbandstjänst, HomeRun. Den viktigaste målgruppen för HomeRun är affärsresenärer. De har ett stort behov av att kunna vara uppkopplade och arbeta när de är ute och reser. Marknaden är stor - under 1999 uppgick utläggen för svenskarnas arbetsresor till drygt 30 miljarder kronor.* En färsk undersökning som tidningen Affärsresenären genomfört visar att hotellens IT-standard är viktig för att affärsresenären ska kunna utnyttja tiden optimalt. Hela 87 procent av de tillfrågade vill kunna skicka och ta emot e-post på hotellet. Trots detta saknas den möjligheten på ett stort antal hotell idag. - Affärsresenärer är en mycket viktigt målgrupp för oss eftersom de har stora mobila behov, säger Lars Karlsson, marknadschef på Telia HomeRun. Många vill kunna koppla upp sig mot företagets intranät eller skicka och ta emot e-post när de är ute och reser och vi ser en ökad efterfrågan på våra trådlösa bredbandstjänster från olika hotellkedjor. Idag finns HomeRun på flera hotellkedjor, tågstationer, mässor och konferensanläggningar i Sverige och en utbyggnad på SAS samtliga internationella lounger runt om i världen kommer att vara klar innan årsskiftet. Det innebär att användare av HomeRun enkelt kan koppla upp sig mot Internet eller med en VPN-klient mot det egna nätverket när man befinner sig i en miljö där Telia HomeRun är installerat. Telia har nyligen slutit avtal med Sweden Hotels om att installera HomeRun på alla hotellkedjans hotell i Sverige, samt med American Express/Nyman & Schultz som blir återförsäljare av HomeRun. Fakta: Med ett kort för trådlöst-LAN i datorn kan man enkelt koppla upp sig när man är i en miljö där HomeRun är installerat. Telia HomeRun bygger på ett 11 Mbps system och baseras på IEEE 802.11b Wireless-LAN-standarden som är den första standarden som tagits fram för trådlösa nätverk. Mer fakta på www.telia.se länken pressrum. * Enligt Rese- och TuristDataBasen Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Lars Karlsson, Marknadschef HomeRun, Telia Mobile Sverige, 070-511 86 20 Håkan Ström, PR-ansvarig, Telia Mobile Sverige, 070-5558000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT01490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT01490/bit0001.pdf