Android-mobilerna dominerade marsförsäljningen

Framgångarna för Android fortsätter. I mars fanns Android-smartphones på åtta av de tio platserna på försäljningstoppen i Telias butiker. Apple innehade de andra två platserna.

Apple iPhone 4 är mars månads bäst säljande Smartphone-mobil hos Telia. Om man bortser från den och föregångaren 3GS består topplistan uteslutande av Android-mobiler.  De två mobiltillverkare som dominerar bland dessa är Sony Ericsson och HTC som både representeras av tre mobiler vardera. Sony Ericssons just lanserade Arc återfinns på en fjärdeplats.

Anmärkningsvärt är att Nokia inte återfinns på månadens topplista och att förra månadens iPhone-utmanare ZTE Blade har halkat ner till en tiondeplacering.

Smartphone-toppen baserad på mars månads försäljning i Telias butiker:

1. Apple iPhone 4
  2. Apple iPhone 3GS
  3. Sony Ericsson X8
  4. Sony Ericsson Arc
  5. Sony Ericsson X10 mini
  6. HTC Wildfire
  7. HTC Desire HD
  8. HTC Desire
  9. Samsung Galaxy Mini
  10. ZTE Blade

Försäljningen av Smartphones sett till operativsystem:

1. iPhone IOS
  2. Android
  3. Symbian

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 85 Telia-butiker runt om i Sverige. Telia är Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

En Smartphone är en avancerad mobil i gränslandet mellan mobil och dator. Den har ett operativsystem där kunder har möjligheter att installera mer avancerade program (än till exempel Java-program) eller appar. Med en Smartphone kan man göra betydligt mer än bara tala och skicka SMS samt att den ska ha ett QWERTY- eller Touch-tangentbord.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 9.400 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se

Taggar: