Bengt Broman teknisk direktör på Telia Mobile

Bengt Broman teknisk direktör på Telia Mobile Bengt Broman har utsetts till Chief Technical Officer och Executive Vice President för Telia Mobile, Telias affärsområde för mobila tjänster. Närmast kommer Bengt Broman från Allgon System AB, där han varit VD sedan 1997. Bengt Broman tillträder sin befattning i maj i år och kommer också att ingå i ledningen för Telia Mobile. Han är 46 år och har en gedigen bakgrund inom IT-och telekom. Bengt Broman har tidigare varit verksam på Ericsson och Philips samt haft ett antal ledande befattningar inom Telia som teknisk direktör för dåvarande Telia Mobitel AB och vice VD för Telia Research AB. - Det är mycket spännande att åter få arbeta för Telia i ett skede när mycket handlar om trådlös kommunikation och mobilt Internet. Tekniken bakom är en oerhört viktig förutsättning för att skapa framtidens globala trådlösa tjänster. Vi ska vara tekniskt ledande inom området med starkt kund-och affärsfokus och se till att hela nätet kan stödja utvecklingen mot mobilt Internet, säger Bengt Broman. Samtidigt utnämns Östen Mäkitalo till Senior Vice President med strategiskt ansvar för framtids-och innovationsfrågor samt för att driva affärsområdets kontakter med forskningen inom teknologiområdet. Ytterligare information till journalister lämnas av: Charlotte Züger, informatör, Telia Mobile, 070-320 03 83 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30.600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/22/20000322BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/22/20000322BIT00310/bit0002.pdf