Billigare ringa med Telia till landets mobiltelefoner

Billigare ringa med Telia till landets mobiltelefoner I morgon, onsdagen den 15 mars, blir det billigare att ringa från Telias fasta nät till landets tre mobiloperatörer. Priset sänks med upp till 16 procent beroende när man ringer på dygnet. Prissänkningen är den åttonde som Telia genomför i det fasta nätet under det senaste året. Så sent som den 15 februari i år sänkte Telia priset genom att avskaffa Sverigesamtalet och införa lokalsamtalspris i hela landet. Det nya priset för samtal från en telefon i Telias fasta nät till Telias och Comviqs mobila nät blir 2,95 kr (sänkt från 3,50 kr) på vardagar kl 08-18 och 2,25 kr (sänkt från 2,50 kr) på kvällar och helger. Motsvarande samtalspris till Europolitans mobila nät sänks till 3,60 kr (sänkt från 4:31 kr) respektive 2,60 kr (sänkt från 2,88 kr). Samtidigt justeras, som tidigare meddelats, öppningsavgiften i Telias fasta nät med fem öre till från 40 till 45 öre. Under det senaste året har följande prissänkningar skett i Telias fasta nät: 2 februari -99 sänkt pris på Sverigesamtal 15 juni sänkt pris till Telias mobiltelefoner. 25 augusti sänkt pris till Comviqs mobiltelefoner. 4 oktober sänkt pris till USA. 6 december sänkt pris till Tyskland, Belgien, Nederländerna och Italien. 15 december sänkt pris till Storbritannien, Frankrike, Polen och Spanien. 15 februari Sverigesamtal avskaffas. Lokalsamtalspris i hela landet. 23 öre kl 8-18 vardagar och 11,5 öre kvällar och helger. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Telia Nära Medierelationer, tel 08-411 62 22 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/14/20000314BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/14/20000314BIT00170/bit0002.pdf