Boxer ny tjänsteleverantör i Telias öppna fibernät

Telia Operator Business och Boxer TV-Access AB har tecknat ett rikstäckande avtal som innebär att Boxer lanserar bredband- och telefonitjänster i Telias öppna fibernät. Tjänsterna kommer att säljas separat och även tillsammans med Boxers TV-tjänster via marknätet.

Telias Öppen Fiber fortsätter att växa och tar in nya tjänsteleverantörer för att kunna erbjuda marknaden den bästa öppna lösningen. Öppen fiber ger alla tjänsteleverantörer - på lika villkor - tillgång till en automatiserad tjänst med hög kvalitet och med potential att nå stora delar av landet.

– Avtalet med Boxer innebär att kunderna får tillgång till ett ännu större utbud av tjänster och leverantörer. Det innebär i sin tur att Öppen Fiber blir ännu mer attraktivt som alternativ för till exempel en kommun som värdesätter valfrihet och mångfald för kommunens innevånare, säger Henrik Forssell, vik. chef för Telia Operator Business.

– Telias pågående fiberutrullning till Sveriges villor och lägenheter gör Telia Operator Business till en naturlig samarbetspartner för att erbjuda nya och befintliga boxerkunder en komplett lösning med TV, bredband och telefoni. Vi tror att kombinationen av en enkel, pålitlig TV-tjänst och ett snabbt bredband är något som kommer att tilltala många, säger Gunilla Berg, tf VD Boxer TV-Access AB.

Arbetet för att lansera tjänsten pågår nu för fullt, och ambitionen är att konsumenter ska kunna teckna bredbands- och telefonitjänster från Boxer i Telias öppna fibernät innan årets slut.

Om Telia Operator Business
Telia Operator Business är den enhet inom Telia som verkar som neutral kommunikationsoperatör genom att erbjuda fastighetsägare och andra nätägare ett öppet fibernät. Det innebär att flera tjänsteleverantörer ansluts till nätet och konkurrerar på lika villkor. Telia Operator Business ansvarar för drift, underhåll och säkerhet i nätet. För slutkunderna innebär det att de fritt kan välja från flera tjänsteleverantörer, varav Boxer är en.

Om BoxerTV-Access AB
Boxer erbjuder TV-lösningar via TV-antenn och öppna internet. Företaget grundades 1999 och är en del av Teracom Boxer Group, som även bedriver nät- och betal-TV-verksamhet i Sverige och Danmark.

Om TeliaSonera i Sverige
Telia fortsätter den landsomfattande miljardsatsningen på att ge Sverige en infrastruktur i världsklass. Det innebär att Telia bygger ut och uppgraderar de fasta och mobila näten i hela landet. Sammantaget medför dessa satsningar en investering på fem miljarder kronor om året i Sverige till och med 2015.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media