Bredband till AB Verner Anderssons fastigheter i Västerås

Bredband till AB Verner Anderssons fastigheter i Västerås Till hösten kommer drygt 1000 lägenheter i Verner Anderssons fastigheter i Västerås anslutas till Telias bredband. För 975 kronor i anslutningsavgift och 200 kronor i månaden kommer de boende ha möjlighet att surfa obegränsat på Internet med maximal hastighet. I priset ingår fem e-post adresser, fem hemsidor, fri surf och dygnet runt support. Västerås är en av de 24 orter som Telia satsar hårdast på när det gäller utbyggnad av bredband. Det innebär att fastighetsägarna i stan med enkla medel kan välja att ansluta sig till bredbandet med låga investeringskostnader. Med ADSL-tekniken behöver man inte installera nytt nät i fastigheten. - Att satsa på bredband är ett sätt för oss att göra våra bostäder attraktivare för våra hyresgäster. Avtalet med Telia ger på sikt våra hyresgäster på alla orter möjlighet att utnyttja den nya tekniken till en rimlig månadskostnad. Eftersom vi i dagsläget inte behöver göra stora investeringar behöver vi ej heller begära någon hyreshöjning med anledning av bredbandserbjudandet, säger Rikard Söderström, platschef på AB Verner Andersson. Kapaciteten ut på Internet är 0,5 Mbit/s. Det motsvarar ungefär tio gånger hastigheten med ett vanligt modem. - Fördelarna med bredband är redan idag väldigt stora för genomsnittssurfaren. Största vinnare är självklart de som är ute mycket på Internet tack vare det fasta priset. Bredband kommer successivt till sin fulla rätt i takt med att tjänster lanseras. Exempel på sådana kan vara games on demand, utbildning, program, filmer och annat innehåll som kommer att nås genom vår portal som lanseras i höst, berättar Thomas Berggren, regionansvarig på Telia Gruppanslutning i Västerås. För de Västeråsare som inte bor i flerfamiljsfastighet, eller vars fastighetsägare inte är intresserade av bredband, kommer en anslutningsform för enskilda hushåll att lanseras till sommaren. Dock kommer priset att vara något högre. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Thomas Berggren, regionansvarig Telia Gruppanslutning, 070-513 77 77 Rikard Söderström, platschef AB Verner Anderssons Fastigheter, 021-10 36 63 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00300/bit0002.pdf