Ekerö tar steget in i fiberåldern med världens snabbaste bredband

Under hösten påbörjar Telia utbyggnaden av världens snabbaste IT-infrastruktur i Ekerö kommun. Ekerö blir därmed en del i Telias investering på 5 miljarder kronor som ska säkra tillgången till världens snabbaste uppkoppling för över en miljon svenskar. Fiberutbyggnaden på Ekerö är nödvändig för kommunens fortsatta tillväxt och en förutsättning för att vända på strömmen av företagare på Ekerö som idag behöver pendla till Stockholm, Sundbyberg, Solna och andra näraliggande kommuner.

Ekerö kommun växer och dagens 26 000 invånare beräknas överstiga 30 000 inom fem år. Mer än 10 procent av kommunens invånare är företagare och majoritet av dessa är små- och medelstora bolag som är ytterst beroende av snabb och stabil uppkoppling för att kunna bedriva sin verksamhet.

ADSL och 3G har fram till för bara några år sedan räckt långt och väl för att tillgodose Ekerös invånares behov. Den senaste tidens explosionsartade ökning av smartphones, surfplattor och bandbreddstunga tjänster, såsom videokonferensteknik, har dock inneburit helt andra krav. Allt från revisionsbyråer, arkitektkontor och byggfirmor har under det senaste året krävt fiber på Ekerö för att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet på ön.

Telia investerar nu 10 miljoner kronor i en första fas för att bygga ut fiber på Ekerö. När utbyggnaden är färdig är målsättningen att en majoritet av alla hushåll och företag i kommunen som vill ha fiber ska kunna erbjudas en anslutning, och därmed vara en av de mest fibertäta kommunerna i Stockholms län.

– Jag får ofta samtal från medlemmar i vår företagarförening som känner ett stort behov av en snabbare och bättre internetuppkoppling. För oavsett storlek och typ av företag man driver är en snabb och stabil uppkoppling idag en nödvändighet för att kunna konkurrera om kunder och personal. Jag tror absolut att denna fibersatsning kommer att öka takten, både på nyetableringar och på nyinflyttning av företag i Ekerö kommun, säger Joakim Becker, ordförande i Mälaröarnas Företagarförening.

Satsningen innebär att Telia kommer att erbjuda fibernät till företag och hushåll i Ekerö kommun på kommersiella grunder. Det är ett så kallat öppet nät som innebär att varje kund kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-tv och bredband. Telia kommer även att sköta underhåll och drift av fibernätet.

– Allt fler apparater kopplas upp till internet - tv, smartphones, surfplattor, spelkonsoler, internetradio, larm och videokonferenser. En snabb uppkoppling är en förutsättning för framtidens behov och något som allt fler anser vara en självklarhet. På Telia ser vi Ekerö som en viktig kommun för vår fibersatsning. Med växande invånarantal, ökande antal företag och stor andel invånare som arbetar från hemmet är behovet av snabbt bredband stort, säger Gabriel Edelbrock, försäljningschef på Telia Operator Business.

EU:s och Sveriges fibermål
EU:s och Sveriges mål är att 40 procent av alla företag och hushåll ska ha tillgång till snabbt bredband
senast år 2015. För att Sverige ska fortsätta att utvecklas inom IT och kunna erbjuda befolkningen ett bredband som utnyttjar potentialen i samhällets allt mer uppkopplade vardag, investerar Telia 5 miljarder kronor till och med 2014 för att över 1 miljon svenskar ska få tillgång till fiber.

Om fiber
Med fiber transporteras tele- och datatrafik med ljusets hastighet och ger privatpersoner, företag och kommuner en infrastruktur med helt nya möjligheter tack vare dess i princip obegränsade kapacitet. Vid installation av fiber kan man antingen ansluta via en luftburen kabel eller via en nedgrävd i gatan. Oavsett installationstyp är kvaliteten densamma.

Om Telia Operator Business
Telia Operator Business är den enhet inom Telia som verkar som neutral kommunikationsoperatör genom att erbjuda fastighetsägare och andra nätägare ett öppet fibernät. Det innebär att flera tjänsteleverantörer ansluts till nätet och konkurrerar på lika villkor. Telia Operator Business ansvarar för drift, underhåll och säkerhet i nätet. För slutkunderna innebär det att de fritt kan välja bredbandstjänster från flera tjänsteleverantörer, varav Telia är en.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.