Fler väntas ta med sig mobilsurfet utomlands på höstlovssemestern

Många svenska familjer åker på utlandssemester under höstlovet. Det innebär ett välförtjänt avbrott i vardagen men många vill trots det hålla kontakten med omvärlden.

Höstlovet närmar sig och för många familjer innebär det en veckas semester utomlands. Men bara för att man är på semester innebär det inte att man vill tappa kontakten med omvärlden. I dag har närmare två tredjedelar av alla svenskar en smartphone* och många använder den för att mobilsurfa. Det vill man kunna göra oavsett om man är i Sverige eller på semester utomlands.

Att just mobilasurfa utanför Sverige är något som blivit betydligt enklare och billigare under det senaste året. Dygnspriser med kostnadskontroll innebär att svenskar i allt högre utsträckning kan ta med sina uppkopplade liv på semestern. Att allt fler surfar i mobilen när de är utomlands är något som även märks i statistiken. Under semestermånaden juli i år ökade Telias privatkunder sitt mobilsurfande i EU (utanför Norden) med mer än 600 % jämfört med samma månad förra året.

-       Att mobilsurfet utomlands blivit billigare, enklare och tryggare innebär att fler svenska familjer håller kontakten med omvärlden via sin uppkopplade smarta telefoner. Det handlar om allt från att kolla jobbmejlen till att dela med sig av sina semesterupplevelser via sociala nätverk. Vi räknar med att mobilsurfet bland svenska resenärer kommer fortsätta öka kraftigt, då särskilt under populära semesterveckor som höstlovet, berättar Rune Pedersen, konsumentchef för mobilitetstjänster på Telia.

Tips till de som vill mobilsurfa utomlands:

• Kontrollera vad för erbjudande din operatör har för utlandssurf - med till exempel Surf Abroad från Telia betalar du för ett dygnspris och kan surfa upp till en viss datamängd. Kostnaden kan aldrig bli större än dygnspriset om inte kunden själv väljer att köpa till mer data.
  • Tänk på att mobilnäten i vissa länder inte nödvändigtvis är lika snabba som i Sverige vilket kan påverka surfupplevelsen
  • Tänk på att olika webbtjänster förbrukar olika mycket data. Videotjänster och att ladda ner större filer från nätet förbrukar mer data. Att kolla mejlen och enklare nyhetssajter kräver mindre. Generellt sätt så förbrukar appar mindre data än motsvarande tjänst i webbläsaren.
  • Tänk på att vissa tjänster och appar kan nyttja datatrafik även om du inte aktivt surfar på din mobiltelefon. Kan handla om allt från sociala nätverk till positioneringstjänster.
  • Undvik båtroaming. Ombord på exempelvis en färja på internationellt vatten gäller unika roamingpriser eftersom du kommunicerar via båtens egna satellitnät. Detta kostar i regel mer än vanlig utlandssurf på fast mark.
  • Kostnadskontroll för surf är aktiverad på alla Telias abonnemang vilket innebär att kostnaden aldrig överstiga motsvarande 550 kr per månad.

Populäraste länderna för mobilsurf på semestern:

Ranking**
1. Norge
2. Danmark
3. Finland
4. Spanien
5. Tyskland
6. Italien
7. Frankrike
8. Grekland
9. Storbritannien
10. Turkiet

Telias erbjudande för att surfa i mobilen eller via mobilt bredband utomlands – Surf Abroad – finns nu för större delen av Europa, Nordamerika, Kroatien, Turkiet och Thailand. Surf Abroad gör det möjligt för privatpersoner och företagskunder att surfa upp till en given mängd data per dygn, utan att kostnaden blir högre än det dygnspris som anges. Mer data kan sedan köpas till. Surfar man för mindre än dygnspriset betalar man bara för den data man använt. Det bidrar till en ökad trygghet för kunden och är med stor sannolikhet en av orsakerna till den kraftiga ökningen av utlandssurfandet den gångna sommaren.

* Enligt en undersökning av United Minds, genomförd på upprag av Telia, juli 2012

** Statistik baserat på Telias privatkunders utlandssurf i mobilen och via mobilt bredband under juli 2012

Telia Surf Abroad för privatpersoner – mobilsurf:

Telia Surf Abroad för privatpersoner – mobilt bredband:

Telia Surf Abroad för företag - mobilsurf

Telia Surf Abroad för företag – mobilt bredband

För mer information, kontakta gärna Nicholas Rundbom, 072-511 66 73 och nicholas.rundbom@teliasonera.com. För fler nyheter vänligen besök vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.