Framtidens TV är här -Världspremiär för interaktiv reklam

Framtidens TV är här -Världspremiär för interaktiv reklam Under vecka 13 inträffar något helt nytt inom digitalTV. Telia.se med tjänsten Mina Sidor går ut med en omfattande reklamkampanj. Kampanjen kommer bland annat att innehålla en reklamspot som är specialgjord för de 7 000 svenska hushåll som har en digitalTV-box. -Vi tycker att det är viktigt att visa att Telia.se ligger i framkant med Mina Sidor och då känns det helt rätt att vara först ut på digitalTV- området i reklamfilmssammanhang, säger Åse Henell, marknadskommunikatör på Telia.se. - Det här är världens första marksända interaktiva reklamspot, säger Magnus Rosenberg, kundansvarig på Teracom genom vars digitala marknät reklamspoten kommer att sändas Det hela innebär att de hushåll som är försedda med en digitalTV-box kan klicka på en ikon i hörnet av TV-bilden och komma vidare direkt in på reklamfilmen. Där möts de av en tjänst som liknar en Internetsajt om tjänsten Mina Sidor med möjlighet att eftersända mer information och att delta i en tävling. - Alla talar om digitalTV, men än så länge är det ingen som använder det i marknadsföringen. Det är kul att Telia.se vill vara pionjärer inom området här i Sverige, säger Jonas Marking på CIA Media Marketing, som ligger bakom projektledning och mediaplaneringen av kampanjen. På vanliga TV-apparater syns reklamfilmen som en vanlig film, men med ett lite annorlunda upplägg. Filmerna med temat Alla har sina Sidor finns i tre versioner och kommer att visas i TV 3, TV 4 och Kanal 5 från och med vecka 13 till och med den 9 april. Den interaktiva tjänsten kommer endast att vara tillgänglig i TV 4. Dessutom kommer en miljon svenskar att få ett DR-utskick via storstadspress som informerar om Mina Sidor. Ett särskilt DR-utskick når även 280.000 småföretagare som erbjuds tjänsten Mina Sidor på Arbetet för småföretagare. Förutom Teracom och CIA Media Marketing har även Grey Momentum, Cell Interactive TV, Commando samt TV 4 varit inblandade och delaktiga i projektet. Mina Sidor är en individanpassad tjänst som ger den som registrerat sig på sajten möjlighet till att bland annat kostnadsfritt söka efter adresser och telefonnummer. Här finns också tjänster och erbjudanden kring telefon- och Internetabonnemang. Den som registrerat sig hos Mina Sidor kan bland annat kan se saldo och statistik över sina samtal samt bygga upp en personlig adressbok. Ytterligare information till journallister kan lämnas av: Åse Henell, marknadskommunikatör, Telia.se, tel 0705-699 020 Christer Lundin, pressansvarig Teracom, tel, 070-891 20 27 Jonas Marking, projektledare, CIA Media Marketing, tel. 08-463 15 00, www.telia.se För bilder på Åse Henell, vänligen kontakta: Anna Werner Effektiva Media, tel. 070-710 69 60, eller Louise Sjöström på 070-710 69 62 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00480/bit0002.pdf