Jan-Åke Kark åter VD och koncernchef i Telia AB

Jan-Åke Kark åter VD och koncernchef i Telia AB Jan-Åke Kark återinträder som verkställande direktör och koncernchef i Telia AB fr o m den 7 januari 2000. Beslutet att Jan-Åke Kark nu återvänder till sitt ursprungliga uppdrag i Telia AB fattades vid ett styrelsesammanträde i dag. Därmed återgår Jan-Åke Kark till de anställningsvillkor som träffades i samband med hans tillträde som koncernchef i Telia AB 1999. Det innebär en årslön på 4 milj kr, en bonus på högst 35 procent samt avgångsvillkor i enlighet med de regler som gäller för motsvarande befattningar i statliga bolag, d v s två årslöner vid uppsägning från bolagets sida. - Det är med glädje och entusiasm jag nu fortsätter det arbete jag inledde för knappt ett år sedan, säger Jan-Åke Kark. Telia och Telias anställda står inför viktiga och strukturella utmaningar under det kommande året. Plattformen för det forsatta arbetet är mycket solid. PRESSKONFERENS: Kl 13:30 idag finns möjlighet för massmedias representanter att träffa Jan-Åke Kark och Telias nye styrelseordföranden Lars-Eric Petersson. Plats: Telias huvudkontor, Mårbackagatan 11, Hus H. Presslegitimation erfordras. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: - Telias presstjänst, tel 020-77 58 30 - www.telia.se Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1998 uppgick till 51 240 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/07/20000107BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/07/20000107BIT00090/bit0002.pdf