Maten vinner över midsommarstången i sociala medier

En undersökning i Telia Trends visar att den ultimata midsommaruppdateringen i sociala medier är en bild på ett uppdukat midsommarbord. Näst populärast är en bild på jordgubbar med glass eller en bild på midsommarstången.

4 av 10 vill visa upp midsommarmaten i sociala medier form av ett uppdukat bord eller jordgubbar med glass. Midsommarstången får därmed se sig slagen i kampen om den populäraste midsommaruppdateringen i sociala medier.

Mer teknik i framtidens midsommar

Undersökningen visar även att många kommer att öka sitt teknikanvändande under sitt midsommarfirande om två år. Det flest kommer att göra mer är att dela bilder (4 av 10) via sina mobiler och surfplattor samt streama musik (1 av 3).

Vad måste en optimal midsommaruppdatering innehålla?

Bild på det uppdukade bordet 26.8%
Bild på midsommarstång 13.2%
Bild på jordgubbar och glass 13.2%
Spellista med bra sommarmusik 9.0%
Någonting jag ångrar dagen efter 8.2%
Bild på mig själv med blomsterkrans 6.6%
Filmklipp när vi sjunger snapsvisa 3.0%
Bildbevis på årets första dopp 2.4%
Annat 17.6%

Fakta om Telia Trends
Telia har sedan fem år tillbaka publicerat insiktsfulla analyser i årliga trendrapporter. 2011 var första året för Telia Trends i app-format, vilket ytterligare har förbättrat undersökningens aktualitet. Trends är ett nytt sätt för Telia att föra en dialog med sina användare och samtidigt undersöka de senaste trenderna. Genom ett antal större temabaserade undersökningar och flera riktade snabbfrågor som besvaras kan Telia Trends varje år generera snabba, relevanta och ständigt aktuella trendanalyser – och det är användarna av Trends som är basen för detta.

Trends finns nu som applikation för iOS, Android, Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom Trends i Sverige har Telias moderbolag TeliaSonera lanserat tjänsten i ytterligare 10 länder där koncernen är verksam. Detta möjliggör många intressanta globala jämförelser kring trender inom telekom. På dessa frågor har 700 personer svarat på mellan 2012-06-14 och 2012-06-21.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.