Microsoft samarbetar med Telia för uthyrning av program

Microsoft samarbetar med Telia för uthyrning av program Microsoft tecknar avtal med Telia som första svenska samarbetspartner för uthyrning av program via nätet. I ett pilotprojekt erbjuder Telia Microsofts programvaror för servrar - Windows NT, Exchange och SQL. Avtalet mellan Microsoft och Telia innebär att Telia ska prova uthyrning av programvaror för servrar, i ett samarbete med några utvalda kunder. Pilotprojektet avser att testa olika former av betalning, licensvillkor och tjänster som skall ingå i erbjudandet. Målet är att tjänsten lanseras våren 2000 med ytterligare programvaror från Microsoft. - Vi tror att vi befinner oss i en brytpunkt där programvaran kommer att övergå från att vara en produkt till att bli en tjänst, som kan levereras över nätet, säger Lars Backhans, nordisk chef Consumer and Commerce Group på Microsoft. Telia har lång erfarenhet av att leverera nättjänster till både små och stora kunder och är därför rätt partner för att testa plattformen för en helt ny marknad. Tjänsten vänder sig till mindre och medelstora företag som vill fokusera på sin kärnverksamhet och låta Telia ta hand om IT-funktionen. - Nätverket är navet i ett företag och genom att erbjuda Microsofts serverprogram via nätet kan Telia ge kunderna mervärden till de nättjänster som vi redan har, säger Anders Bruse, chef för affärsområde Telia Företagskommunikation. Genom att hyra program som fungerar med befintlig utrustning och företagsnät, slipper kunderna ansvaret för program, installationer, uppdateringar och service. Istället får de ökad flexibilitet, lägre investeringströsklar och framtidssäkra system genom att företagskunderna på ett enkelt sätt kan få de senaste uppgraderingarna. Avtalet med Telia gäller under två år. Microsoft testar detta i andra delar av världen och räknar med att lansera ett bredare program under år 2000. För mer information kontakta: Lars Backhans, nordisk chef för Consumer and Commerce Group, Microsoft, tel: 08-752 28 60 Anders Bruse, chef affärsområde Telia Företagskommunikation, tel: 08-707 66 00 eller 070-529 10 00 Jan Sjöberg, presschef, Telia Företagskommunikation, tel: 08-466 59 58 eller 070-557 48 58 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00350/bit0002.pdf