Mobiltäckningen förbättras i Luleå och Boden

Report this content

Telias miljardsatsning på utbyggnaden av de fasta och mobila näten pågår nu i hela landet. För Norrbottens län betyder det att mobiltäckningen och därmed möjligheten att mobilsurfa i 4G-nätet förbättrats i både Luleå och Boden kommun.

Telias målsättning är att förbättra både de fasta och mobila näten i Norrbottens län. Mobilnäten 4G- och 3G byggs ut i länet och det befintliga 2G/GSM-nätet moderniseras. Satsningen på mobilnäten är klar nästa år*. Samtidigt byggs fibernäten ut i samråd med kommuner och byalag.                                                                                                                                                                                                                                                         * Se bifogat för karta över planerad täckning i länet när utbyggnaden är klar 2015

– Just Luleå och Boden är två kommuner där vi rivstartat årets utbyggnad av 4G-nätet och där mobiltäckningen nu förbättrats i både tätorter och på landsbygd, då även i delar av Luleå skärgård. Samtidigt satsar vi på att bygga ut fibernäten i kommunerna. Det skapar goda förutsättningar för att privatpersoner, näringsliv och offentlig sektor ska kunna utnyttja digitaliseringens möjligheter på bästa sätt, berättar Pelle Lindvall, ansvarig för mobilnäten på Telia.

Exempel på orter i de båda kommunerna där mobiltäckningen i 4G-nätet förbättrats sedan årsskiftet:

-       Alvik

-       Antnäs

-       Avan

-       Brändön

-       Bälinge

-       Ersnäs

-       Gammelstaden

-       Klöverträsk

-       Måttsund

-       Persön

-       Rutvik

-       Sävast

-       Södra Sunderbyn

-       Unbyn

-       Vittjärv

-       Ängesbyn

För mer information om mobiltäckning och utbyggnadsplaner besök: telia.se/tackning

4G-nätet kan närmast liknas vid en motorväg för mobilsurf och innebär att kunderna kan använda mer avancerade internettjänster i sina mobiler. Även möjligheterna att ringa förbättras. 3G-nätet som också byggs ut i Norrbottens län används för både samtal och surf. Som del i satsningen så moderniseras även 2G/GSM-nätet, som framförallt används för att ringa i. Det innebär att kunderna även kan få stabilare täckning för telefoni och datauppkoppling för t.ex. kortterminaler.

Så här har mobiltäckningen i 4G-nätet förbättrats sedan årsskiftet (rött = ny utbyggnad)

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771-77 58 30 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: