Ny databas för USA-nummer - utlandsupplysningen 118 119 ännu mer heltäckande

Ny databas för USA-nummer - utlandsupplysningen 118 119 ännu mer heltäckande Nu ger utlandsupplysningen 118 119 uppgifter om amerikanska nummer via den mest heltäckande databas som finns. Databasen uppdateras dagligen och täcker i det närmaste 100 procent av USA:s alla telebolag. Via direktuppkoppling kan telefonisterna på 118 119 ge sekundsnabba svar. För användare av tjänsten betyder det att de svenska telefonisterna nu kan hitta i stort sett alla nummer själva, utan att ringa upp nummerupplysningen i USA. Det innebär i sin tur att det går snabbare och blir billigare för kunden. - Redan efter två veckor med den nya databasen kan vi konstatera att snittiden för att hämta information från databasen har minskat med nästan 20 procent - från 2,13 till 1,76 sekunder, berättar Ulla Eliasson, på Utlandsupplysningen Respons AB. Databasen, som ägs av LSSi i USA, innehåller 150 miljoner uppgifter och möjliggör sökningar på privatpersoner, företag och offentlig förvaltning samt på telefonnummer för att se vem som står bakom det. Geografiskt kan man söka på orter, riktnummerområden, delstater eller hela USA. - När det gäller förfrågan på nummer till USA är det svårt att peka ut ett speciellt nummer som det mest eftersökta. Förfrågningarna rör allt från universitet, stora företag , hotell till flygplatser, polis, turistattraktioner, tv-bolag och privat personer, fortsätter Ulla Eliasson. 118 119 besvarar cirka 5 000 samtal varje vardag, 1,5 miljoner samtal per år. Nummer till de nordiska länderna tillhör de mest eftersökta, följt av Storbritannien, Tyskland och USA. 118 119 erbjuder även, i likhet med 118 118, koppling till det eftersökta numret samt möjlighet att få numret via SMS. Ytterligare information till journalister lämnas av: Ann-Sofie Olsson, press- och informationsansvarig, Respons AB, tel 08-634 73 59, 070-634 97 60 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00320/bit0001.pdf