Nya positioneringstjänster från Telia Mobile

Nya positioneringstjänster från Telia Mobile I samband med GSM Mobile Congress i Cannes presenterar Telia Mobile idag en mängd nya positioneringstjänster för sina tre miljoner mobilkunder. Positioneringstjänsten Närmaste Resurs vänder sig till företag som behöver snabb information om var behoven och resurserna befinner sig geografiskt. Det handlar om att till exempel styra närmaste väktare till en larmadress eller närmaste lastbil till ett nytt uppdrag. Telia Mobiles lösning är helt terminaloberoende till skillnad från många andra lösningar som bygger på simkortsteknik. Tjänsten har utvecklats i samarbete mellan Team Positionering och SAAB Tech Systems vilka är ledande applikationsutvecklare inom segmenten transport, service och offentlig sektor/ myndighet. - För att använda Närmaste Resurs behövs inga investeringar i nya system eller ny teknik, varken på kontoret eller som kringutrustning till mobiltelefonerna. Allt som behövs är Internetanslutning på kontoret och mobilabonnemang från Telia, säger Jörgen Jonsson, chef för mobila positioneringstjänster, Telia Mobile Sverige. Så här fungerar Närmaste Resurs Via Internet får kunden tillgång till ett personligt och lösenordsskyddat konto. På kontot registreras företagets mobilabonnemang och därefter kan kontot användas för att söka närmaste resurs genom att ange en ort eller gatuadress. Efter något ögonblick ger tjänsten svar där resurserna presenteras i en rangordnad lista utifrån deras avstånd till orten eller gatuadressen. Kunden väljer ut valfri resurs och kan begära att resursen presenteras på en kartbild. Med hjälp av SMS kan resursen dirigeras till slutmålet. Det går även att geografiskt söka på en resurs, till exempel för att undersöka om det finns risk för försening för en servicebil ute på uppdrag. Ytterligare två tjänster presenteras idag Hus nära dig och HusPriset nära dig samt Rätt väg nära dig. Mer fakta om dessa två tjänster finner du på www.telia.se/ länken Pressrum. Ytterligare information till journalister lämnas av: Susanne Amlert, informationschef, Telia Mobile Sverige, 070 655 30 90 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT01470/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT01470/bit0002.pdf